Biologi

Iltoptagelse

14. juni 2016 af annsofie20 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg sidder lidt fast et spørgsmål. Jeg synes ikke jeg kan finde noget om det nogle steder...

''En forklaring på hvordan iltoptagelse foregår og hvorfor musklerne skal forsynes med ilt og fx glukose og aminosyrer''

Håber nogen kan hjælpe!! :) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2016 af mathias1997

Ved indånding føres luften med ilt ned i lungerne, hvor der sidder nogle små blodkar, alveoler, hvor ilten trænger ind i blodbanen, der transporteres videre rundt i kroppen af hjertet.

Musklerne skal bruge ilt og glukose til at udføre et arbejde. Dette sker ved en forbrænding af glukose, hvor ilt indgår. Affaldsproduktet er kuldioxid, der transporteres tilbage til lungerne, hvor det udskilles ved udånding.

Aminosyrer er byggesten til proteiner og sørger for at genopbygge det væv i musklerne, der nedbrydes ved arbejde i musklerne.

Svar #2
14. juni 2016 af annsofie20 (Slettet)

Mange gange tak for din hjælp! Den var virkelig nyttig :) 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det var så lidt :)

Svar #4

Kan du måske også hjælpe mig med dette spørgsmål? :)

''En redegørelse for hvad der sker i kroppen, når man går fra hårdt arbejde til hvilke, og hvad der menes med begrebet iltgæld''? 

Svar #5

Hov, iltgæld ved jeg godt hvad er :D 

Brugbart svar (0)

Svar #6

Pulsen og forbrændingen falder og kroppen går i gang med at genopbygge nedbrudt væv.

Svar #7

Tak igen! :)

Skriv et svar til: Iltoptagelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.