Biologi

Biologi - Primærproduktion og vandløb

15. juni 2016 af Jasper1 - Niveau: C-niveau

Hej

er der nogle som lige kan hjælpe med disse spørgsmål?

- Gør rede for planters primærproduktion, herunder de forhold som har betydning for planters vækst. ?    

- Gennemgå kort hvordan der kan opstå iltsvindsproblemer når næringsstoffer fra landbruget ender i vandmiljøet (vandløb, søer og havet).

- Give eksempler på hvordan forskellige vandløbsdyr er tilpasset miljøer med henholdsvis højt og lavt iltindhold.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2016 af emil1414 (Slettet)

Hey

Jeg vil ikke give dig svarende, men derimod vil jeg gerne give dig nogle nøgleord og lidt, som du med sikkerhed kan finde et svar ud fra. 

1.Led efter noget om "primærproduktion" for at redegøre. Når det kommer til betydning for planternes vækst, så kan du passende kigge på kravene for fotosyntesen. Hvis du vil have lidt flere begreber på kan du komme ind på biotiske- og abiotiske faktorer. 

2. Her kan du lede efter noget på nettet om "udvaskning". Udvaskningen tager netop udgangspunkt i sagen, når næringsstoffer fra landbruget ender i vandmiljøet. Du kan med fordel også komme ind på, hvad et "springlag" er, da det er et kernepunkt indenfor iltsvind i en sø. 

3. Her tror jeg blot du kan finde eksempler via. søgningen ovenfor. Hvis du kigger på iltsvind og springlag, så tror jeg nok du kan finde noget om, hvilke konsekvenser det vil have for organismerne i søen. 

Selvom 3'eren sider "vandløb", så tror jeg stadig din lærer vil acceptere, at du tager udgangspunkt i en sø, når du før allerede har talt om det fx. ved udvaskningen.


Skriv et svar til: Biologi - Primærproduktion og vandløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.