Matematik
Opstil en model
Jeg har her gjort brug af TI-Nspire.
ud fra ligningen kan vi se at det er en eksponentiel funktion vi har at gøre med.
Er der nogle der vil hjælpe mig med opgave b? :) Tak
Svar #1
06. september 2016 af Mm98
Sådanne har jeg beregnet opgave a :)
Svar #2
den 1. fil er opgaven og fil nummer 2 er den opgave som jeg har beregnet vha. TI-Nspire.
Svar #3
06. september 2016 af ElMalek (Slettet)
Har du løst opgave a? Hvis du har løst opgave a, så har du fundet en forskrift. I denne forskrift indsætter du x=15, da 2020 er 15 år efter 2005.
Svar #6
hvorfor får jeg ikke en forskrift?
hvorfor kan jeg ikke skrive 43000 istedet for 43? :)
Svar #7
Når jeg prøver at skrive f(x), så skriver Nspire "fejl: navnet er ikke en funktion"
Svar #8
06. september 2016 af Skaljeglavedinelektier
Du kan også sagtens bruge 43000 i stedet for 43. Hvis du bruger 43 i stedet for 43000 bliver b-værdien ikke rigtig. Det kan dog løses ved at gange med 1000. a-værdien bliver den samme uanset, hvilken af de to du bruger. Du kan også bruge 430 eller 4,3 i stedet for, så længe du bare korrigerer til sidst og gør det samme ved alle af målingerne.
Jeg kender ikke til Nspire, men det er meget let at gøre i WordMat og i GeoGebra.
Svar #9
06. september 2016 af Soeffi
#6. Jeg får dette:

Fejlen er, at du har defineret x = 15 på et tidligere tidspunkt. Prøv at oprette et nyt dokument i Ti-Nspire og start forfra.
Skriv et svar til: Opstil en model
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

f(x) er antal tusinder af unge med gældsproblemer.