Fysik

Tyngdeacceleration

09. september 2016 af PoulPoulsen123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal finde finde tyngdeaccelerationen ud fra mine målinger, men det ser ud til at jeg har lavet en fejl et sted. Er der en der kan hjælpe mig med at få rettet op den fejl og forklare mig hvad jeg har gjort galt

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2016 af sjls

Den forskrift I har fået fra den lineære regression

y=0.56+8.74x

er jo den samme som

y=8.74x+0.56

Nu burde det være nemmere for dig at se, hvad der er hældningstallet a (eller g i dette tilfælde). :)

Svar #2
09. september 2016 af PoulPoulsen123 (Slettet)

Så den skal bare vænnes om eller hvad?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det kan man vel godt kalde det.

Du skal huske på, at

y=ax+b\Leftrightarrow y=b+ax

Der er jo hverken byttet om på fortegn eller værdier, kun rækkefølgen de står i, og det må man godt.

På samme måde som

2*3+4=10

er også

4+2*3=10

Så var jeres resultat alligevel ikke helt galt. :)

Svar #4
09. september 2016 af PoulPoulsen123 (Slettet)

Men hvad er det så der gør at vi ikke har fået præcis det samme tal? Er det bare upræcise målinger der gør det? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Der kan være flere fejlkilder. Blandt andet upræcise målinger af tyngdekraften og masserne. Men jeg synes nu alligevel I er kommet ret tæt på i forhold til, at I nok ikke har haft det allerbedste udstyr og kun har foretaget 10 målinger.

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. september 2016 af Jerslev (Slettet)

#4+5: Usikkerheder alene kan ikke forklare den systematiske afvigelse. Her skal I have gang i fejlkilderne.

Overvej, hvad der er til stede i forsøget, som I ikke kan tage højde for i teorien.

Skriv et svar til: Tyngdeacceleration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.