Matematik
Reduktion af brøk
Hey
Jeg står i den situation, at jeg har fået en matematiklærer, som helt sikkert er begavet, men har meget svært ved at forklare os matematikken. Vi har fået nogle reduktionsopgaver for, som jeg ikke har fået midlerne til at løse... Kan i hjælpe mig?
Opgaven ser sådan her ud 2x+y/3b : 3b/3xb^2+yb^2
Indtil videre har jeg fået reduceret det til at se sådan her ud 6x^2*b^2 + 2xyb^2 + y^2*b^2 + 3yxb^2 : 9b^2
For det første vil jeg gerne have bekræftet, om jeg indtil videre er nået frem til det rette, derefter ønsker jeg at vide, hvad jeg nu kan gøre.
Jeg ved, at man kan dividere med b^2 og dermed slette det, men må jeg så slette alle b^2 i tælleren eller kun en af dem? Umiddelbart tænker jeg, at man kun må slette/fjerne en af dem, men min familie var uenige.
Derefter vil jeg lige være sikker på, om man godt må ændre 4(b*b) til b^8?
Og kan man egentlig ikke også forkorte x^2 og y^+ 2xy til 1. kvadratsætning?
Med andre ord; hvordan kan jeg reducere brøken mest muligt?
Svar #2
13. september 2016 af TildeKlump (Slettet)
Det ser meget rigtigt ud! Mange tak :-)
Men så skal jeg lige høre: hvis nu jeg udregner de to parenteser i tælleren i facit, så får jeg 6x^2 + 2xy + y^2 + 3xy, ikke? Bare lige for at sikre mig, at jeg har forstået det. Og kan man i så fald ikke reducere det til 1 kvadratsætning?
Skriv et svar til: Reduktion af brøk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.