Matematik
Bestem alle løsninger for den komplekse ligning
Bestem alle løsninger for den komplekse ligning

som har absolut værdi der er mindre end 2*pi
Jeg har indtil videre opskrevet de to ligninger 
og fundet deres løsninger, men hvordan begrænser jeg løsningerne således at de ligger inden for 2*pi?
Svar #2
18. september 2016 af TriloHansen (Slettet)
Ligning 2 du har opskrevet har vel ikke argumentet
, da den har en negativ imaginær del, men derimod 
Gælder det at argumentet<2*pi hvis absolutværdien er mindre end 2*pi? Forstår ikke helt formuleringen i opgaven
Svar #4
18. september 2016 af VandalS
#2 Betragt det simplere problem
. Da
er hovedargument
, men da sinus-funktionen er periodisk med
har opgaven uendeligt mange løsninger af formen
. Det er der tilsvarende også i din opgave, men kun nogle af disse uendeligt mange løsninger har en længde (absolutværdi), der er mindre end
. Opgaven beder dig angive denne mindre mængde.
Svar #5
#4 Ja den er jeg med på. Som jeg skrev i #0 er det netop der jeg sidder fast. Kan man sige at mathons løsninger (som jeg også selv var kommet frem til) er de eneste da periodiciteten ikke gælder her? Eller hvordan finder man de løsninger der har absolutværdi på mindre end 2 pi
Svar #6
er periodisk med perioden
eftersom sinus og cosinus funktionerne er det. De løsninger mathon giver i #3 er de principielle løsninger, men der er stadig uendeligt mange løsninger idet du kan lægge
til den komplekse del af
og stadig få det samme tal, dvs.
.
Svar #7
#6 det er jeg klar over, og det var netop derfor jeg spurgte om man i dette ené tilfælde kunne sige at den ikke gjald da absolutværdien skulle være mindre end 2pi. Har stadig svært ved at se, hvis løsningerne ikke er dem som Mathon skrev op, hvad de så er.
Svar #8
#7 Du kan også trække
fra, så udover de løsninger der er angivet i #3 er der den tredje løsning
.
Svar #11
24. september 2016 af miesim1 (Slettet)
Er vi enige om, at den endelige løsning er de løsninger, mathon giver i #3? - Man skal ikke regne videre eller tilføje yderligere?
Skriv et svar til: Bestem alle løsninger for den komplekse ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.