Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP - Matematik og Samfundsfag

25. september 2016 af Alhamdulillah (Slettet)

Hejsa alle.

Vi er så småt gået i gang med årets studieretningsprojekt (SRP). Jeg vil mere end gerne skrive i fagene Mat-A og Samf-B. Har tænkt på forskellige temaer, som eksempelvis "Integration blandt forskellige nationaliteter", "Socialarv", "Flygtningekrisen" .. Temaer som nok ligger i samme boldgade, men som jeg og mine lærere har svært ved at sammensætte med Mat-A uden at indeholdet af det bliver for tyndt. Her tænker jeg på at man i de ovenstående temaer, kan benytte sig af "statestik" til dem alle, men det bliver bare noget tyndt, når man tænker på at jeg skal dække over Mat-A stof.

Derfor er mit spørgsmål til jer, om nogle har ideer, til hvordan man kan koble noget "sværere" matematik ind. Noget hvor eksembelvis integraleregning, differentialregning eller andet "tungt" stof kan have en relevans for de ovenstående temaer?

OBS: Er blevet forslået af en underviser fra AU bibliotek at jeg kan bruge "integrabilitetsproblemet", men har svært ved at koble det til de ovenstående samfundsproblematikker.

Hilsen en forvirret HTX'er :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2016 af MaibritG

Mit bud er, at du tænker i emner/temaer først, og så koble eventuelle fag sammen. Stil dig spørgsmål som:

- Hvad er din interesse emnemæssig?
- Er der emner, som du kan forestille dig at bruge en uge (+ forbedredelse) på at undersøge nærmere, og herefter skrive en opgave om af en vis kvalitet?
- Hvilke fag kan efterfølgende kobles på dit emne?
- Hvilke metoder/formler kan anvendes, så du bedst afdækker både din opgaves potentielle problemstilling og de valgte fags niveau. Er dette kendt materiale eller er det noget du skal læse op på inden du eventuelt går igang.

Det kan jo være, at der komme andre fag i spil, som måske er mere ideelt end matematik A/samfundsfag B. Jeg antager at du har andre studieretningsfag end matematik A. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
26. september 2016 af Alhamdulillah (Slettet)

Hej Maibrit.

Min studieretning er Mat A, Bio B og Psyk C. Dette betyder at jeg SKAL kombinere matematik med et andet fag.

Til dit råd om at tænke temaer, i første omgang, så var det også det jeg gjorde :) Og blev i samarbejde med mine faglærere enige om at det tætteste jeg kan komme, er hvis jeg kombinere Mat A med Samf B.
Men da det er et noget atypisk kombination på HTX, blev der noget tvivl om man kan få matematikdelen til at fylde, samtidig med at stoffet i sig selv er fyldestgørende.

Det der intereserer mig er, politik. Politik i forbindelse med integrationsproblematikker, alt hvad der kort sagt handler om indvandre og flygtninge kan jeg læse og fordybe mig i, i flere timer! 


Skriv et svar til: SRP - Matematik og Samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.