Biologi

HJælpppp det haster :/!!!!

02. oktober 2016 af Mm98 - Niveau: C-niveau

Saltkoncentration   Vægt(før)  Længde(før) LÆNGDE(efter)  Vægt(efter)       Procentvis masseændring
0,0%                        5,0 g         5 cm               5,8 cm                     6,5 g                   30%
0,5%                        4,3 g         4,8 cm           5,3 cm                         5,4 g                   20,4%
1,0%                       5,0 g          5 cm              5 cm                         5,6 g                   10,7%
3,0%                       4,0 g           5 cm             4,5 cm                      3,2 g                  - 25%

Hej jeg har lige et spørgsmål.

min hypotese ved 0,0% er korrekt, der havde jeg nemlig sagt at kartoflen vil blive større og dermed længere - det er så pga. at der er en større saltkoncentration inde i kartoflen.

ved 0,5% har jeg skrevet at massen af kartoflen bliver større pga. saltkoncentrationen, og den bliver dermed længere.

ved 1,0% Har jeg skrevet at massen vil blive mindre, fordi koncentrationen er højere inde i kartoflen.

ved 3,0% har jeg skrevet at massen af kartoflen vil blive mindre, fordi koncentrationen er højere inde i kartoflen.

Hvordan kan det være at min hypotese i 0,1% ?ikke er korrekt? og hvad er årsagen til at kartoflen bliver længere eller kortere? og bøjeligheden jeg forstår ikke hvad grunden til at bøjeligheden er stor, lille eller mellem er..

(jeg er igang med et Osmose forsøg) Håber der er nogle der kan hjælpe :(

Svar #1
02. oktober 2016 af Mm98

Please hjælp!://

Svar #2
02. oktober 2016 af Mm98

Er der slet ingen?

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. oktober 2016 af jantand

Når koncetrationen er større indenfor går der vand ind i kartoflen så bliver den større/ tungere.

Når koncentrationen er den samme ude og inde sker der ikke noget.

Når koncentrationen er større udenfor går der vand ud af kartoflen så bliver den mindre/lettere

Dine tal ved 1,0%  er nok forkerte. Jeg tror den vejer det samme.. Salt % i kartoflen og udenfor er den samme.

Du kan se at den forandrer heller ikke størrelse Så det skulle nok blive 0%

Svar #4
02. oktober 2016 af Mm98

Altså massen var 5,0 og nu er den 5,6 g, så jeg ved ikke om der var noget i ´vejen med vægten, men hvad tror du skyldes at der ikke er sket noget med længden? :)

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hvad mener du med bøjeligheden. hvor kommer det fra.

Svar #6
02. oktober 2016 af Mm98

Hvad med bøjeligheden? hvorfor er den lille, middel eller stor ?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Der sker ikke noget med længden fordi jeg tror t saltkoncetrationen i kartoflen og udenfor er den samme. Så forandrer kartoflen ikke størrelse eller vægt

Svar #8
02. oktober 2016 af Mm98

Jeg har glemt at sætte det ind. undskyld (har sendt det til dig på mail :)

Kan godt sætte det her i forummet hvis det er. :)

Bøjelighed L,M,S
Dag 1   Dag 2
Middel  Lille
Middel  Lille
Middel  Middel
Middel  Stor

Brugbart svar (0)

Svar #9

Jeg vil kalde det spændstighed.

Jo mere vand der går ind i kartoflen des mere spændstig bliver den Det er nok det du kalder bøjelighed.

Jo mere vand der går ud af den des slappere bliver den Eller som du siger bøjelig.

Det havde været nemmere at lave forsøget med en gulerod . De er nemmere at bøje.

Brugbart svar (1)

Svar #10

Du kan se det passer med 1% sker der ikke noget. bøjeligeden er den samme før og efter MIDDEL.

Derfor skulle vægten også have været den samme.

1% ude og 1% inde . så sker der ingenting

Svar #11
02. oktober 2016 af Mm98

Tak, men jeg forstår det ikke :) vil du være sød at forklare det ved brug af "lille, mellem eller stor bøjelighed"

Fx siger du jo mere vand der går ind i kartoflen desto mindre bliver bøjeligheden

og jo mere vand der går ud af den desto større bliver bøjeligheden.

Eller har jeg forstået det forkert?  

Svar #12
02. oktober 2016 af Mm98

#10 hmm , ja det er rigtig nok. - det skal også lige siges at kartoflerne var i en petrisskål i 1 uge fordi min lærer var syg og så havde vi ikke mulighed for at se vores eksperimenter. Tror du måske det er årsagen til at der ikke er sket noget med længden? altså at kartoflen har været i NaCl for lang tid´. ? :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
03. oktober 2016 af jantand

Hvis der ikke har været låg på, fordamper der vand. så ændrer saltkoncetrationen sig og forsøget bliver misvisende.

Det skal foregå i en lukket skål. Det hele ved stuetemperatur eller konstant temperatur.

Det er rigtigt at jo mere vand der går ud af kartoflen des mere bøjelig bliver den. rigtigt forstået

Svar #14
03. oktober 2016 af Mm98

Okay, mange tusind tak for svaret:) Det var en stor hjælp:)

Skriv et svar til: HJælpppp det haster :/!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.