Biologi

astma og acidose kemoreceptorer

09. november 2016 af kasperjensen12 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

1. Hvilke udsagn er korrekte om acidose, der kan være flere svar:

- skyldes for lidt ilt i blodet

- skyldes for meget h+ i blodet

- opstår ved hyperventilering

- skyldes for meget co2 i blodet

- ph højere end 7.4

- skyldes ophobning af syre i blodet

2. Hvad registrerer kemoreceptorerne, der kan være flere svar?

- blodets pH

- o2 indholdet i indåndingsluften

- koncentrationen af o2 og co2 i indåndingsluften

- koncentrationen af o2 og co2 i lungevævet

- koncentrationen af o2 og co2 i blodet

3. Hvilke af følgende lungelidelser er irreversible?

- astma

- kol

- emfysem

- kronisk bronkitis

4.

jeg har market dem jeg tror er rigtige men vil i rette hvis det er forkert

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2016 af OnceUponATime (Slettet)

H+ er jo protoner. Protoner sænker pH. Så for meget H+ i blod betyder syrligt blod. Hvis pH er mindre end 7,35 vil der være tale om acidose. Acidose er ophobning af syre/lav pH.
Jeg er enig i dine svar

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. november 2016 af DrNielsen

Det øverste spørgsmål kan du løse ud fra følgende ligevægt(Ja, jeg ved jeg har udeladt et trin - dette er til let forståelse):

H_2O + CO_2 \Leftrightarrow HCO_3 ^- + H^+

Du er sikkert klar over at H-ioner er hvad der gør blod mere syrligt = lav pH. For at blive acidosisk skal ligevægten jf. ligningen forskydes mod højre. Dvs. at ophobet CO2 faktisk vil gøre bloder mere surt. Og det er jo netop fordi ligevægten skal løbe mod højre og dannelsen af H-ioner.

Omvendt kan du sige, at ved hyperventilering udvaskes store mængder CO2. Derfor skal der dannes mere af dette, og det gør der ved at ligevægten forskydes mod venstre. Resultatet er færre H-ioner, og vi har altså nu en alkalose. Dine svar er altså ikke helt rigtige. Prøv at kigge på dem igen, med ovenstående ligning in mente.

Hvorfor er denne ligevægt så vigtig? Jo, det er den fordi, at CO2 bl.a. er god til at tvinge ilten af hæmoglobinmolekylerne. Således vil ilten diffunderer over i de væv der har brug for det - smart! Hvis du har interesse kan du læse lidt på Bohr- og Halldane effekten. Ellers skriv, så skal jeg nok forklare det :-)

Dernæst er det vigtigt at vide hvilke kemoceptorer der er tale om. Der er nemlig lidt forskel på de centrale og perifære kemoceptorer og hvad de registrerer :-)

Slutteligt vil jeg sige at der kan opstå lidt tvivl om hvorvidt kronisk bronkitis er irreversibel. Det er sådan at kroniske lidelser typisk er angivet efter et antal anfald over en tidsperiode.  Derfor er kronicitet faktisk ikke altid livslang. Lige netop kronisk bronkitis er typisk ikke noget man slipper af med igen - til gengæld kan det være variabelt hvor kraftige og langvarige anfalende er. De irreversible skader afhænger altså sværhedsgrad samt tid. Jeg vil dog stadig betegne kronisk bronkitits som en sygdom med irreversible skader på lunge-parenchymet.

Ydermere skal det tilføjes at emfysem er irreversibel - dette er tab af elastisk væv i lungerne. Slutteligt skal det siges, at KOL omfatter kronisk obstruktiv bronkitis samt emfysem. Da vi lige har diskuteret at disse to komponenter er irreversible, må KOL altså også være det.

Håber mit svar hjalp. Skriv her eller i en besked såfremt du måtte få brug for mere hjælp :-)

Skriv et svar til: astma og acidose kemoreceptorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.