Matematik

Bestem højde

16. november 2016 af Margna (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg har vedhæftet opgaveformuleringen ind. 

Opgaven er:

a) Bestem højden af buret, og vis, at rektangelts højde udtrykt ved rektangelts brede er h=6-((3)/(4))b

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: IMG_0168.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

For at bestemme højden af buret kan du anvende Pythagoras' læresætning. Når du har bestemt burets højde, dvs. h = a i den retvinklede trekant ABC, vil jeg gerne hjælpe dig videre med anden del af spørgsmålet.

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. november 2016 af Soeffi

Svar #3
16. november 2016 af Margna (Slettet)

skal man ikke bruge formlen for hosliggende? for det troede jeg 

Brugbart svar (0)

Svar #4

Mener du cos (v) = ( hosliggende katete ) / ( hypotenusen ) ?

Svar #5

Nu har jeg fundet burets højde som gav 6, hvad skal jeg nu?

Svar #6

ved ik hvordan jeg nu kommer videre :/ 

Brugbart svar (0)

Svar #7

Kig på tegningen. Trekant ABC er retvinklet. Kig nu på den mindre, retvinklede trekant, som vi kunne kalde trekant A1B1C1, hvor C1 = h (se på den orange, retvinklede trekant ved siden af rektanglet).
Vi har to ensvinklede trekanter. Altså

( h ) / ( 8 - b) = ( 6 ) / ( 8 ). Isolér h i denne ligning og se, hvad der så sker.

Husk, højden af buret skal angives i dm, dvs. a = 6 dm.

Svar #8

Nu kan jeg se det hvis man isolere for man det samme som udtrykket, mange tak :) -Dog har jeg lige et spørgsmål hvis det nu skulle være jeg fik en opgave som den i fremtiden. Hvordan kunne du komme frem til 

( h ) / ( 8 - b) = ( 6 ) / ( 8 ) og præcis i den rækkefølge, og hvad har det med ensvinklede trekanter at gøre?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Jeg skal gerne prøve at give dig en "aha"-oplevelse. 

Derfor: Prøv at sætte ord på, hvad ensvinklede trekanter er.
Læg mærke til, at  \Delta ABC\sim \Delta A_1B_1C_1. Mere specifikt: Hvad gør sig gældende for ensvinklede trekanter? 

Svar #10

At de har den samme vinkel? Jeg ked af at sige det, jeg bare ikke helt med. Hvordan kan du vide at du skal skrive (h)/( 8-b) og (6)/(8)? 

Brugbart svar (0)

Svar #11

Jeg vil have dig til at tænke på skalafaktoren k. - Desuden savner jeg lidt at kunne vise i dokumentet, hvor de to ensvinklede trekanter er (det kan være, at en anden bruger har den tekniske snilde til at kunne gøre det).

Under alle omstændigheder:
Se den i #5 nævnte trekant A1B1C1. Her er h = c1 og h = hrektangel, dvs. h = c1.
Vi finder længden af siden b1 som b1 = 8 - b og b = brektangel, dvs. b = b1.
Fra tidligere kender vi højden af buret, som jo bekendt er a = 6 i trekant ABC. Længden af siden b i trekant ABC er b = 8.

Skriv et svar til: Bestem højde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.