Fysik

Ohms 1. lov

18. december 2016 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, 

Jeg ville spørge om der er nogle der vil fortælle mig kort hvad Ohms 1. lov handler om?

I min bog står der nemlig kun om ohms 2. lov.. 

Håber der er nogle der har tid til at give mig en god og kort forklaring 

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2016 af peter lind

Jeg kender kun en Ohms lov nemlig U = R*I jeg kunne tænke mig at din bog isolerer en af de indgående størrelser og så nummerer dem

Brugbart svar (1)

Svar #2
18. december 2016 af mathon

Ohms 1.

U=R\cdot I
                                                               \begin{array}{|c|c|c|} \textbf{st\o r\!\! relse}&\textbf{bogstav}&\textbf{enhed}\\ \hline sp\ae nding&U&V\\ \hline resistans&R&\Omega \\ \hline str\o mstyrke&I&A \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ohms 2.
                      U_o=(R_i+R_y)\cdot I

Svar #4
18. december 2016 af Mm98

Er det forkert hvis man kalder

R for modstand og enheden ohm?

Svar #5

Hvad skal der til for at ohms lov er eftervist? er det bare hvis linjen er lineære?

Svar #6

Kan man godt sige at det er en empirisk bestemt lov?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Ohms opfyldte lov udviser proportionalitet mellem U og I med proportionalitetsfaktor R.

Brugbart svar (0)

Svar #8
18. december 2016 af Number42 (Slettet)

R er modstanden og enheden ohm . Ohms lov eftervises ved en måling af samhørenden værdier af strøm og spænding som gerne skulle have en lineær sammenhæng.

I virkeligheden er de fleste (alle?) modstande ulineære (de bliver varme af strømmen og modstanden ændrer sig) men Hr. Ohm kunne sikke ikke måle så nøjagtigt.

Skriv et svar til: Ohms 1. lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.