Fysik
kræfter på indespæret metalstang.
Jeg sidder i øjeblikket og skriver srp. Mit emne er tyveri og indbrud, her under beregninger på pengeskabe.
Jeg har i min problemformulering fået at vide jeg analysere hvilke kræfter en indelukket metalstang (I dette tilfælde stål) kan holde til. Jeg har fundet ud af noget om at stål ikke som sådan har en brudstyrke, men at det også har en masse elastiske enskaber. Jeg har prøvet at søge rundt om kring om brudstyrker på stål men er kun blevet mere forvirret af dette. Er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg kan regne den kræft der skal bruges ud?
Svar #1
19. december 2016 af Number42 (Slettet)
Næ, det afhænger helt af hvilken slags står der er tale om.
Stål findes som et sprødt materiale og et meget fleksibelt afhængigt at legering og varme og smede behandling.
I øvrigt forstås det ikke hvad der menes med "indelukket". Tror du stål har andre egenskaber hvis det lukke inde i et skab?
Svar #2
19. december 2016 af hesch (Slettet)
Du skal benytte stålets flydegrænse alias flydespænding.
Når denne overskrides vil stålet blive varigt deformeret ( bøjet ).
Et mere "gængst" udtryk end dine anvendte, er at metalbjælken er indspændt, fx at bjælken er fastholdt i enden ved indmuring eller indstøbning i beton, symboliseret ved:
Skriv et svar til: kræfter på indespæret metalstang.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.