Dansk

Klumme opbygning?

30. december 2016 af Sandheden - Niveau: 9. klasse

Jeg skal snart have terminsprøver, og jeg prøver derfor at forberede mig så vidt muligt. Desværre har jeg lidt problemer med at finde en kompositionsform man burde følge i en klumme. Er der nogen, som kunne linke til en hjemmeside der har det? Jeg har prøvet at søge på nettet - men jeg kunne ikke finde noget særlig godt. Ellers ville det også være godt hvis nogen kunne fortælle om det her. 

Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. december 2016 af mathon

Wiki…

En klumme er en fast, tilbagevendende, gerne humoristisk, kommentar i en avis, oftest skrevet af den samme journalist eller forfatter – benævnt en klummeskribent. En klumme belyser gerne nye vinkler af et emne.

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. december 2016 af Stygotius (Slettet)

"klumme"  < eng.column (=spalte)

Svar #3
31. december 2016 af Sandheden

Wiki…

En klumme er en fast, tilbagevendende, gerne humoristisk, kommentar i en avis, oftest skrevet af den samme journalist eller forfatter – benævnt en klummeskribent. En klumme belyser gerne nye vinkler af et emne.

Tog du overhovedet tid til at læse mit spørgsmål? Jeg spurgte om dens komposition, og ikke hvad en klumme er

Brugbart svar (1)

Svar #4
31. december 2016 af mathon

Det som er vigtigt, når du vil skrive en god klumme, er, at du tager udgangspunkt i en interessant og aktuel problemstilling, som kan fange læserens interesse. For at fastholde læseren, skal det stråle hele vejen igennem klummen, at du har en holdning og et stærkt engagement i forhold til det emne, du diskuterer. Prøv også gerne at få humor og lidt skæve vinkler med, i det du skriver. Det kan nemlig sætte gang i tankerne hos den, som modtager budskabet og viser samtidigt, at du har ordet i din magt.

Så hvor eventyr og noveller nærmest kan bygges op efter en punktformstruktur, er klummens opbygning lidt sværere at give en opskrift på. 

Brugbart svar (0)

Svar #5

#3 Sandheden

Du skulle nok ikke optræde så aggressivt over for en som vil hjælpe dig, men lade være med at være grov og holde en i det mindste høflig tone.

Det andet giver ingen lyst til at hjælpe dig i fremtiden.

Brugbart svar (0)

Svar #6

#4 mathon

En "problemstillling" er ikke det samme som et problem

Det er ikke finere at bruge lange ord end at bruge korte ord. Det er bare vulgært. 

Det samme gælder det misforståede og misbrugte udtryk "i forhold til", der snart kan betyde hvad som helst mellem himmel og jord.

I øvrigt er dit svar både rammende og præcist.

Svar #7

Det som er vigtigt, når du vil skrive en god klumme, er, at du tager udgangspunkt i en interessant og aktuel problemstilling, som kan fange læserens interesse. For at fastholde læseren, skal det stråle hele vejen igennem klummen, at du har en holdning og et stærkt engagement i forhold til det emne, du diskuterer. Prøv også gerne at få humor og lidt skæve vinkler med, i det du skriver. Det kan nemlig sætte gang i tankerne hos den, som modtager budskabet og viser samtidigt, at du har ordet i din magt.

Så hvor eventyr og noveller nærmest kan bygges op efter en punktformstruktur, er klummens opbygning lidt sværere at give en opskrift på. 

Det var det jeg ledte efter. Tak.

Svar #8

#3 Sandheden

Du skulle nok ikke optræde så aggressivt over for en som vil hjælpe dig, men lade være med at være grov og holde en i det mindste høflig tone.

Det andet giver ingen lyst til at hjælpe dig i fremtiden.

Han optrådte ikke som en der ville hjælpe mig, men som en der blev nød til at udpege det tydelige. 

"Wiki..."

Han havde overhovedet ikke læst mit spørgsmål. Han kopierede noget fra wiki, som ikke stod i forhold til det, jeg spurgte om. Den slags kæphøjhed tåler jeg ikke.

Selvfølgelig kom han med et godt svar senere, som var meget brugtbart - det er ikke fordi, at jeg ikke satte pris på, at han prøvede at hjælpe mig.  Jeg håber også at du forstår, at jeg ikke kalder ham for kæphøj. Det var hans svar som jeg følte var kæphøjt.  

Brugbart svar (0)

Svar #9

I alle tilfælde har du opført dig utilladeligt over for en hjælper.

Skriv et svar til: Klumme opbygning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.