Biologi

Haster lige lidt.. Fysiologi Nyrer Kloridudskilelse i urin

07. januar 2017 af Flade (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej Jeg kan ikke lige finde ud af hvordan jeg starter på spørgsmål c og d..
 jeg skal meget snart til eksamen og denne her er jeg næste sikker på kommer som spørgsmål, så jeg vil blive en meget glad mand for hjælp..

Se vedlagt fil for at se figuren...

opgaven lyder:

Generel fysiologi 2011-2012
Opgave 1
På to grupper af studerende måles urinudskillelsen over tre timer efter 8 timer uden væskeindtagelse (kontrol), og dernæst igen over tre timer umiddelbart efter indtagelse af 0,7 L væske. Den ene gruppe drikker rent vand, den anden isoosmotisk saltvand. Kloridkoncentrationen på den udskilte urin måles ligeledes. Resultaterne ses i nedenstående figur.

c) Beregn kloridudskillelsen i kontrolsituationen såvel som efter indtagelse af de to slags væske.
d) I kontrolperioden var koncentrationen af Klorid i plasmaet 108 mmol/L og Inulin clearance 125 mL/min på begge grupper. Hvor stor en procentdel af den udfiltrerede klorid blev reabsorberet.

Hjælp kunne være så rart. På forhånd tak


Svar #1
07. januar 2017 af Flade (Slettet)

skulle nogen sidde med sammen opgave er her svaret på a) & b) Kan man finde fejl eller er der basis fortilføjelser til de svar er de meget velkommende..

Svar til a) & b) ;

Når personen drikker væske vil væske volumen i kroppen stige. ADH bliver frigivet fra hypofysens baglap. Når væske volumen stiger så hæmmes frigivelsen af ADH. Det medfører at urinen vil få en lavere osmolaritet. Hvis personen indtager en isotonisk væske, så vil blodvolumen stige. Og en forøgelse i blodvomulen medfører et stræk af hjertes forkammer og så stimuleres udskillelsen af ANP fra hjertet. Det medfører så at natrium reabsorbtionen vil falde og derfor vil urinen indholde en størrer mængde af natrium.


Skriv et svar til: Haster lige lidt.. Fysiologi Nyrer Kloridudskilelse i urin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.