Biologi

Gæring hjælp!!

06. februar 2017 af iisommerii (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har en opgave som jeg slet ikke kan finde ud af. Opgaven lyder......

I et ekperiment til påvisning af gæringsprocessen anvendes en opstilling, som vist på figur 1. Kolben indeholder 20 g glucose opløst i 175 mL vand og tilsat 10 g bagegær. Kolben placeres ved stuetemperatur og vejes jævntigt.  Resultaterne fremgår af figur 2.

a) giv forslag til et kontrolforsøg til ovennævnte eksperiment. Begrund dit svar.
b) Afbild resultaterne grafisk med akkumuleret vægttab som funktion af tiden. Anvend regneark eller milimeterpapir.
c) Forklar din graf.

figur 1 og figur 2 ligger på den vedhæftede fil

På forhånd tak

Vedhæftet fil: opgave.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2017 af trekdoor (Slettet)

Jeg synes, at det er mærkeligt at har spørgsmål a) først og efter de andre... men det har lærer besluttet sig over.

Det første, du skal gøre, er at tegne to grafer med tiden som x-akse og vægt eller vægttab som y-akse. Brug excel... Så har du læst b).

Nu kikker du nærmere på grafen og nu kan du finde ud, hvad der er specielt: Er det konstant stigende eller fallende? Er hastigheden altid det samme? Kan du se nogle data-punkter det ligner et plateau? Det lyder lidt som kurve-diskussion i matematik, men det er bare praksis anvendelse af det.

Og vægttab i  til sidst a): Til at vurdere om kontrolforsøg er relaterende, skal man ved, hvad er der i de to rør, de sidder på kolben i det bøjede glas? Bare vand? Kan du forestille dig at har der noget ind, det kan 'fange' vægttab i det oprindlige forsøg? Eller en opstilling, hvor bare en komponent er ikke til stedet, til at være sikker at alt sker kun i dette tilfalde, når glucose og gær (og vandet) er i reaktionsblanding? Hvad er med temperaturen, det kunne også varieres.

Håber det hjælper

T.


Svar #2
08. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

tak det hjælp meget.. du sagde at jeg skulle tegne to grafer. Kan jeg så godt tegne den første graf, hvor x-aksen er tid og y-aksen er vægt og i den anden graf hvor x-aksen er tid og y-aksen er akkumuleret vægttab  


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2017 af trekdoor (Slettet)

Lige præcis. Udsagn af begge to grafer burde faktisk være ens, men de har bare forskellige y akser.

Så skulle det ligner det her:

(undtaget akse betegninger)

eller så:

her har man ved begyndelsen lidt langsomere reaktion og så kommer det fuldt i gang, men taber hastigheden ved drejningspunkt (her ved ca. 50 - 60), det kaldes logistisk funktion.


Svar #4
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

jeg har tegnet grafen på denne måde i excel vedhæfter lige filen. mit problem er at jeg ikke helt rigtig kan forstå hvorfor grafen er logisktisk. Du kan se min forklaring på grafen i den vedhæftede fil.


Svar #5
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

har virkelig brug for hjælp til opgaven hurtigst som muligt


Skriv et svar til: Gæring hjælp!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.