Dansk

Jeg og Christine vs. Christine og Jeg

24. februar 2017 af Ole95 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg ved at det er god skik at nævne sig selv til sidst, men er det egentlig grammatisk forkert ikke at gøre det? Kan man - rent objektivt - godt sige: "Jeg og Christine kan desværre ikke komme"?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2017 af Justitia

Tror mere det er en formalitet, dog er jeg ikke sikker.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. februar 2017 af Stygotius

Selvfølgelig er det helt i orden at sige det,


Svar #3
26. februar 2017 af Ole95 (Slettet)

Okay, tak for svarene :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. februar 2017 af jantand

Man nævner altid sig selv til sidst


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. februar 2017 af SuneChr

.SP 2802170249.PNG

Vedhæftet fil:SP 2802170249.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. februar 2017 af Stygotius

Det dér med at man skal nævne sig selv til sidst, er intet andet end en småborgerlig konvention, -på linje med intetsigende floskler som "God arbejdsdag" eller "Hav en fortsat god dag" eller  praksisen med at lade kvinder gå først ind ad en dør og måske endda sige "Damerne først"  eller den endnu værre praksis med at tænde cigaretter og holde døre og stole for kvinder.Det sidste tjener dog det formål at være et (skjult) middel til undertrykkelse og udnyttelse af kvinder. 

I øvrigt er den sidste sætning ("Alle føjer...........) som dronningen sagde, (for en gangs skyld) sprogligt vrøvl 


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. februar 2017 af SuneChr

Jeg vil ikke selv sige f.eks.: "Jeg og Thorulf skal ud at fiske i weekenden."
Men det er jo nok noget, man har i sig, hvad man synes er rigtigst. Har selv fra barndomshjemmet været vant til, at man altid nævnte sig selv til sidst, men til gengæld forventedes det også, at de andre gjorde ligeså.
Endnu et eksempel:
SP 2802171431.PNG

Vedhæftet fil:SP 2802171431.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #8
28. februar 2017 af Stygotius

Det er muligt. Som sagt er det en banal og vulgær, småborgerlig underklassekonvention der INTET betyder.

Den hører sammen med andre småborgerlige floskler som f.eks. at børn ikke må sige "Må jeg godt få........", men absolut skal sige "Må jeg bede om....", hvilket i sig selv er ret tåbeligt, og desuden er der også den latterlige "regel"  om at børn skal sige "Må jeg godt rejse mig?" når de er færdige med at spise.


Svar #9
28. februar 2017 af Ole95 (Slettet)

#4

Man nævner altid sig selv til sidst


Spørgsmålet er dog, om det er grammatisk forkert ikke at gøre det.


Brugbart svar (1)

Svar #10
28. februar 2017 af Stygotius

Der er intet grammatisk forkert i det; -det er et rent kulturelt spørgsmål.


Skriv et svar til: Jeg og Christine vs. Christine og Jeg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.