Biologi

Iltforbrug

02. marts 2017 af newbee - Niveau: C-niveau

Jeg har lavet et forsøg, hvor at jeg har beregent nogle fluelarvers iltforbrug i hvile til ca. 350 og jeg får da oplyst at menneskers iltforbrug i hvile ligger på 200.
Min lærer godkendte min beregning, så det er ikke min beregning der er forkert.
Jeg sidder nu bare og undrer mig over, hvordan en lille fluelarve i hvile kan have et større iltforbrug end et menneske i hvile? Fordi jeg har forstået det således, at jo større dyret er, jo større et iltforbrug har den.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2017 af trekdoor (Slettet)

Hej N.

jeg kender ikke tallene nok, men jeg antager, at enhederne er meget vigtigt. Det kunne være, at det er iltforbrug angivet per kg og min. og derfor kunne det betyder at hele menneske bruger meget mere end en larve, men omregnet per vægt er det forskelling.

Har du enheder fra tallene?

T.


Svar #2
03. marts 2017 af newbee

Begge er målt i (μl/gram kropsvægt/time)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2017 af trekdoor (Slettet)

Hej N.

hvis man beregner det nu til hele livsform, så bliver det til flere liter i menneskekroppen (70 kg vægt => 12 000 000 µl = 12 l), larver: ca  1-2g => 700 µl/ time.

Men det absolute tal tyder det på, at larver har et større iltforbrug som mennesker og det (som jeg vurdere det) giver mening, fordi larver er jo i fuldt vækst og selvom de ligger bare og bevæger sig ikke, så bygger de jo meget op. Livstiden er jo meget begrænset.

Hjælper det?

T.


Svar #4
04. marts 2017 af newbee

Ja, det gav lidt mere mening for mig. Tak for svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. marts 2017 af stranddart (Slettet)

Dette er et perfekt billede på vigtigheden af enheder! Generelt har store organismer et større iltforbrug end små organismer - altså i ml ilt. Men det massespecifikke iltforbrug - altså i ml ilt pr. kg - forholder sig anderledes. Det massespecifikke iltforbrug falder med størrelsen. Se eventuelt vedlagte skoleeksempel på den såkaldte Kleiber-kurve.

Interessant er det, at det massespecifikke iltforbrug falder med eksponenten 0,75 ift. massen. Man er stadig ikke helt klar over hvilke faktorer der er årsag til denne sammenhæng, som ses på tværs af næsten alle organismer.

Vedhæftet fil:Allometry.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. marts 2017 af trekdoor (Slettet)

Jeg ved, at stigende metabolisme i forhold til størrelsen skyldes dels at varmeudskift med omgiverne afhænger overfladen af kroppen, så er det, at en lille dyr skal skal afvende mere energi (og bruger så mere ilt) at kompensere for holder varmen konstant. Men er det alt? Det er jo også at hjærtefrekvens er højere ved små-dyr, f.eks.

Kan du give mig kilden til billedet? Gerne med direkte besked.

Tak, T.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. marts 2017 af stranddart (Slettet)

Man ved ikke hvad dette forhold skyldes. Men overfladen - mere specifikt overflade til rumfang ratioen - spiller formentlig en rolle. Dog er der ikke den samme sammenhæng mellem stofskiftet og kropsstørrelse, som der er mellem overflade/rumfang, så det er ikke udelukkende denne faktor der afgør dette. Ligesom overflade/rumfang ratioen, har det blandt mange andre ting også været foreslået, at sammenhængen skyldes, at forgeningen af kapillærer kun kan nå et vist niveau. Teorien foreslår derved, at den bestemmende faktor er flowet af blod. Dette er dog kontroversielt. Du kan læse meget mere om denne debat i mange forskellige artikler. Men jeg kan anbefale at læse om Max Kleiber: Current debate på https://en.wikipedia.org/wiki/Kleiber%27s_law#Value_of_the_exponent.


Skriv et svar til: Iltforbrug

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.