Fysik
Stående bølger på en snor
Jeg sidder med en opgave, som selvstuderende, og syntes ikke rigtig bogen kommer helt ind på emnet.
Det er gået fint til spm. 4 (se vedhæftet) men når de så vil have vi skal til at regne hastighed med masse pr længde, mangler jeg lidt teori, først og fremmest vil jeg hører om der er nogen der kan hjælpe med min omskrivning af formlen i bunden af den vedhæftede fil. for jeg tænker det er det jeg skal eller?
Håber nogen kan hjælpe, og svare jeg ikke lige med det samme hvis nogen stiller yderlig spørgsmål, er jeg lige gået en tur med hunden, den trænger.
Svar #3
04. marts 2017 af jhjorsal (Slettet)
Nu er jeg nok nød til lige at have det skåret ud i pap, er masse længden ikke en given vægt på en given længde. I mit tilfælde 1,9g pr 1m. hvis jeg sætter mine målte tal ind i formlen får jeg (se vedhæftet) og så undre det mig bare hvordan den kan være forskellig masse længder for de forskellige træk i snoren, snoren vejer vel lige meget uanset vægten i snoren. Og hvordan er det lige at jeg ser masse længden i regneforskriften i grafen.
Også lige en sidste ting,en dag må en eller anden gerne fortælle mig hvordan I får fil billeder direkte ind i tekstboksen,jeg kan kun se man kan vedhæfte eller linke til en url adr.
Svar #5
øhh var det et svar på noget peter lind eller bare en demonstration af at du godt ved hvordan man ligger et billede ind i tekstboksen
Svar #6
04. marts 2017 af peter lind
Du blander formodentlig 2 ting sammen. Det ene er kraften på snoren, som stammer fra et lod hængt på snoren og det andet er vægten af snoren/længden af snoren. Den sidste er konstant.
Du trykker på tasten der viser et billede på bjælken lige over svarfeldtet. Det er lige før tasten med ". så kommer du ind i et skema, hvor du kan taste adressen på filen.
Svar #7
Som jeg har forstået det er F kraften på snoren forårsaget af et lod, og angives i newton(N) og den ændre jeg for hver måleserie. Når jeg har kraften F og udbredelseshastigheden v så skulle jeg jo kunne beregne længde massen med formlen: (se billede 1) Den har jeg så omskrevet til (se billede 2) dette er jeg dog i tvivl om er rigtigt, da jeg nu ikke har en konstant masse / længde for de forskellige måleserier jævnfør svar #4
Gir det mening
Svar #10
nå jeg fandt stadigvæk ikke ud af det med at indsætte billeder, jeg troede man skulle ligge en sti ind i URL ala C:\Users\Johnn\Desktop\formel1.png men det virker heller ikke, burde der ikke være en knap med "Gennemse" ligesom de vedhæftede filer
Svar #11
Jeg får bare dette billede op når jeg trykker på Billede ikonet (se vedhæftet)
Svar #12
04. marts 2017 af peter lind
Det er ikke kraften på loddet, der er tale om. Du skal have massen af SNOREN mellem de to endepunkter.
#10 Det skulle virke
Svar #13
Skriv et svar til: Stående bølger på en snor
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.