Matematik
Geometri brøker
Hvis et areal er på 4 * 4 m, og du har terrasseplader på 1*1 meter, hvor mange skal man så bruge?
Hvad er formlen?
Svar #2
09. marts 2017 af Birkzz
Okay, tak. Hvordan finder man en brøkdel af en cirkel med 12,8 farve tilbage?
Svar #7
09. marts 2017 af Birkzz
Forestil dig en cirkel, hvor der er farvet 12,8%, hvordan skal jeg skrive det til en brøk?
https://gyazo.com/dab4e2608be53e0ca501d1abf4bc47b2
Du kan se et eksempel på det her ^^
Svar #9
09. marts 2017 af Birkzz
Svar #11
11. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren
Man kan omregne p% til brøk ved p/100. Da p i dette tilfælde er et decimaltal, og du sikert gerne vil have det som brøk af hele tal, kan du forlænge brøken med 10. Derefter kan du forkorte brøken med 8, da 8 går op i både 1000 og 128.
Det har intet at gøre med 360.
Svar #12
11. marts 2017 af Birkzz
Tak, men er der ikke en nemmere måde`? Hvis vi ser dette billede, hvordan skriver jeg, som en brøk, hvor meget det røde udgør? Der må være en lidt mere overskuelig måde.
Svar #13
11. marts 2017 af mathon
Da #0 intet oplyser om de 12,8 ( % eller ° ) - selv på opfordring (véd det måske ikke) - er besvarelse en regulær gættekonkurrence, som der ikke er nogen fornuftig hjælpergrund til at forsøge at overgå hinanden i.

Her synes svaret at være:
• mål centervinklen med en vinkelmåler.
• divider det målte antal grader med 3,6 for at få procenttallet.
Svar #14
11. marts 2017 af Birkzz
Okay, så jeg skal måle midten, og så divider det med 3,6. Hvorfor 3,6? Hvordan omregner jeg det til en brøk?
Svar #16
Jeg synes, det er på tide at stoppe gætteriet. Der er kun ét sted, hvor der er angivet noget, der kan bruges til at regne ud fra. Det er i #7, hvor der er angivet, at der er tale om 12,8%. Imidlertid giver #9 indtryk af, at trådstarter ikke har styr på, hvad opgaven går ud på. Derfor må vi prøve at få trådstarter til at give alle oplysninger, der er brug for.
Birkzz: Hvilke oplysninger har du? Kan vi få hele opgaveteksten?
Svar #18
11. marts 2017 af Birkzz
Jeg sad i en opgave, som lød på, at jeg skulle angive hvor stor en del af det farvede i cirklen, som er delt op, nogenlunde som den jeg har vedhæftet her. Jeg skulle angive svaret i brøk. Hvordan skal jeg regne den opgave? Det farvede område bliver vist som A
Svar #19
Du kan målevinklen ved centrum med en vinkelmåler. Hvis det tal, du aflæser i hele grader er v, er brøken v/360, idet 1 grad er 1/360 af cirklen. Du kan se det som en lagkage, der er delt i 360 lige store stykker, hvoraf A er de v stykker.
Hvis v og 360 har en fælles faktor, kan brøken forkortes med denne faktor, f.eks. hvis v = 14, kan brøken 14/360 forkortes til 7/180.