Fysik

HJÆLP SØGES TIL OPGAVER OM ENERGI OG BØLGER

11. marts 2017 af 1234matematikspasser - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har problemer med opgave 4,5 og 6... Nogen der kan finde ud af dem? som evt ville hjælpe mig :) Mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2017 af mathon

Opgave 4

        a)
                     E_{gl\o dep\ae re}=product\left (\left \{ \left. 30\; dage,0{,}060\; kW,2\; \tfrac{h}{dag} \right \} \right. \right )    

                     E_{LEDp\ae re}=product\left (\left \{ \left. 30\; dage,0{,}004\; kW,2\; \tfrac{h}{dag} \right \} \right. \right )        


Svar #2
12. marts 2017 af 1234matematikspasser

Mange tak

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Opgave 1:

Der er nogle underforståede forudsætninger: Der er tale om en snor, der er er udspændt mellem to faste holdere og som udspændes med en fast kraft. (Ellers giver opgaven ingen mening).

Afstanden mellem pastgørelsespunkterne kaldes L.

Der gælde så følgende:

En stående bølge har et antal buge. Antallet er et positivt helt tal n. Bølgelængden af bølgelængden med n buge opfylder: 2L = nλn. Du kender n og λn for én af bølgerne, så du kan regne L ud og derfra de andre bølgelængder.

Der gælder også, at frekvenserne kan findes af fn = nf1. Du har én af frekvenserne med tilsvarende n og kan derfor finde f1 og de andre frekvenser.

Til sidst skal du finde bølgehastigheden v = fnλn.  Du kan regne den ud for flere værdier af n. Det skulle gerne give det samme, så det er en god kontrol af, om du har regnet rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Undskyld, jeg overså, at du skrev opgave 4, 5 og 6.

Opgave 5:

1,23L vand har en masse på 1,23kg. Find vands specifikke varmekapacitet, C. Den energi, der skal tilføres er så Evarme=mC(T2-T2).

Den elektrisk energi er Eel = P*t, hvor P er effekten og t er tiden.

Opgave 6:

Du kan på den øverste tegning tælle dig frem til, hvor stor bølgelængden er, idet afstanden mellem mærkerne svarer til 0,5m. Hermed har du bølgelængden.

På den anden graf kan du på samme måde finde svingningstiden,T, og så benytte: f=1/T til at finde frekvensen. Når du har bølgelængde og frekvens, kan du finde hastigheden som i opgave 1.

Du kender svingningstiden T. Du kan så se, hvor stor en del 1,5s er af svingningstiden. I løbet af denne tid flyttes den øverste kurve med samme brøkdel af bølgelængden, men pas på med retningen! Hvilken vej forskydes kurven? Det er nemmest at se på udsvinget af tidskurven og så finde den forskydning, der giver samme udsving på tidsaksen.


Svar #5
13. marts 2017 af 1234matematikspasser

#4

Undskyld, jeg overså, at du skrev opgave 4, 5 og 6.

Opgave 5:

1,23L vand har en masse på 1,23kg. Find vands specifikke varmekapacitet, C. Den energi, der skal tilføres er så Evarme=mC(T2-T2).

Den elektrisk energi er Eel = P*t, hvor P er effekten og t er tiden.

Opgave 6:

Du kan på den øverste tegning tælle dig frem til, hvor stor bølgelængden er, idet afstanden mellem mærkerne svarer til 0,5m. Hermed har du bølgelængden.

På den anden graf kan du på samme måde finde svingningstiden,T, og så benytte: f=1/T til at finde frekvensen. Når du har bølgelængde og frekvens, kan du finde hastigheden som i opgave 1.

Du kender svingningstiden T. Du kan så se, hvor stor en del 1,5s er af svingningstiden. I løbet af denne tid flyttes den øverste kurve med samme brøkdel af bølgelængden, men pas på med retningen! Hvilken vej forskydes kurven? Det er nemmest at se på udsvinget af tidskurven og så finde den forskydning, der giver samme udsving på tidsaksen.

forstår det dsv ikke helt? Skal jeg tage 1,5 dividere det med 6 (T)? og hvad får jeg så ud af det?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Du finder, hvor stor en brøkdel af en svingningstid, der er gået. I løbet af denne tid har bølgen bevæget sig den samme brøkdel af en bølgelængde. Da (1,5s)/(6s) = 1/4, vil bølgen have bevæget sig 1/4 bølgelængde. Tilbage er så at finde ud af, hvilken vej, og så tegne det.


Skriv et svar til: HJÆLP SØGES TIL OPGAVER OM ENERGI OG BØLGER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.