Geografi

Bæredygtig Butik Geografi

03. april 2017 af mathiasj123 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej! Vi er i gang med vores tværfaglige projekt, hvor vi undersøger hvordan vi kan gøre en butik bæredygtig. Vi har derfor et spørgsmål vi håber i kan besvare.

Ville man kunne gøre alle diverse butikker på kloden bæredygtig, eller er det kun nogle få butikker hvor det kan lade sig gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2017 af michaelbmn

Som sådan kan det godt lade sig gøre, at gøre en butik bæredygtig, men om alle butikker kan blive bæredygtige det er straks et meget svært og abstrakt spørgsmål, for før dette kan ske, er der en del forudsætninger der skal opfyldes både i lovgivningen, i den stedværende infrastruktur, kulturen i regionen og burekratien i landet. Endvidere er det også nødvendigt, at de forskellige ejer af disse butikker kan se et incitament i, at være bæredygtig, men vis alle disse forudsætninger bliver indfriet til fordel for bæredygtigheden, da vil bæredygtigheden i alle butikker være inden for rækkevidde. 

Så jeg vil klart sige, ja det kan godt lade sig gøre, at bevæge sig imod bæredygtigheden, men om vi kan opnå bæredygtigheden, er straks en anden sag, da denne ofte vil være uden for rækkevidde. Dette skyldes at bæredygtighed er en tilstand, hvor alle vores behov opfyldes, uden af fremtidige generationernes behov påvirkes af den nuværende/daværende generation. Dermed vil en hver produktion kunne havde en negativ påvirkning på en fremtidig generation i en af de tre bæredygtigheds dimensioner, som er miljø, social og økonomi. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2019 af Nadi16

Hej . Må jeg se opgaven i fik lavet ? Kunne nemlig godt bruge noget bæredygtigheds info til min fagprøve

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2019 af michaelbmn

Nadi16.

Hvad har du helt præcist brug for, at vide noget om, for jeg vil da gerne stå til rådighed, og hvem ved, det kan jo tænkes, at jeg allerede har svaret på nogle af dine spørgsmål ovre på min jobsøgningshjemmeside, hvor jeg blogger om bæredygtig udvikling, og emner under dette.

Venlig hilsen

Michael Bøtker Møller Nielsen


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2019 af Nadi16

Hej , jeg har faktisk ikke rigtig nogen specifikke spørgsmål gad bare godt at have lidt om bæredygtighed i forhold til butikker /tøj , vil nemlig rigtig gerne bruge det til min fagprøve , fx i H&M har de noget der hedder conscious så måske jeg kunne bruge det i forhold til H&M

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2019 af michaelbmn

Hmm.

I så fald vil jeg foreslå, at du undersøge lidt om CSR og cirkulær økonomi, da disse to termer og det som de dækker burde kunne imødekomme dine ønsker. Det er ganske vist to meget store begreber, men hvis du har nogle mere specifikke spørgsmål, så må du endelig stille dem, og hvem ved det kan være, at vi på den måde kan være behjælpelige for hinanden;) 

For et er at have brugt hele ens liv, på at blive kompetent indenfor bæredygtighed, noget andet er at vide, hvad andre ønsker at vide noget om.


Skriv et svar til: Bæredygtig Butik Geografi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.