Fysik

Kvantefysik, Double slit eksperimentet (lys)

04. april 2017 af Lundan - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen!

Jeg har et meget interessant emne jeg gerne ville have et lidt klarer syn på!

Da jeg ikke vil til at forklare dette forsøg, antager jeg i kender til forsøget som jeg nævner i titlen hvis i giver et svar.

Jeg ved at dette forsøg længe har været et mysterie som ikke har kunne forklares inden for kvante og subatomar fysik, endnu! Men i et forsøg på at finde ud af om dette stadig var tilfældet, forsøgte jeg at finde ud af om nogen havde løst dette, med en simpel internetsøgning. Jeg finder da nogle forskellige kilder som angiveligt skulle have fundet løsningen på dette, men det ser ud som om de alle har hver deres løsning og folk virker skeptiske? 

Kan nogen herinde fortælle mig om der officielt er fundet en løsning på dette forsøg?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april 2017 af peter lind

 ja det er der og det er sket for længe siden, så jeg forstår ikke din udtalelse om at det længe har været et mysterie. Det er simpelthen at forsøget viser dets bølgenatur og samtidig dets partikelnatur hvis intensiteten er tilstrækkeligt lav


Svar #2
05. april 2017 af Lundan

Efter min forståelse har man ikke været i stand til at forklare hvorfor forsøget viser bølgernatur selvom det er partikler man sender igennem; dette skulle have været et såkaldt "mysterie" de sidste 80 år. 

Jeg er godt klar over at forsøget i sig selv går ud på at vise partikel-bølge dualiteten, men hvordan kan dette fænomen forklares?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. april 2017 af peter lind

Det er ikke et mysterium. Du fortolker det som at det ikke findes i klassisk mekanik og det gør det heller ikke; men kvantemekanikken kan forklare det


Svar #4
05. april 2017 af Lundan

Ja okay, jeg kan se hvad du mener. Men hvor finde jeg forklaringen inden for kvantemekanikken?


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. april 2017 af Number42

Læs fx wikipedia: kvantateoriens historie. 

Min beskedenhed forbyder mig at nævne hvem der har skrevet den.


Svar #6
06. april 2017 af Lundan

Det vil jeg gøre! Tak :) 


Skriv et svar til: Kvantefysik, Double slit eksperimentet (lys)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.