Samfundsfag

Hvordan har verdensordenen ændret sig og Huntingtons verdensbillede

11. maj 2017 af EP123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Alle

Jeg sidder og er igang med et projekt i samfundsfag om international politik. 

Jeg har lidt svært ved, at forstå hvordan verdensordenen har ændret sig 2. verdenskrig og huntingtons syn på verdensordenen.

Er der nogle der kan hjælpe mig til, at forstå disse to ting en smule mere?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2017 af mathon

Huntingtons overordnede tese går ud på, at tidligere tiders konflikter mellem stater og ideologier i stigende grad vil blive afløst af kulturelle konflikter mellem civilisationer.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2017 af mathon

detaljer:

Huntingtons tese er, at efterkrigstidens konflikter vil være præget af en kulturel og værdibaseret identitetspolitik, og at de konflikter vil blive årsagen til et sammenstød mellem civilisationer. Hans tanker er således i modsætning til liberale teorier, hvor alle lande tilslutter sig markedskapitalismen og det liberale demokrati.

Samuel P. Huntington skrev senere bogen Who Are We? The Challenges to America’s National Identity (2004). Her går han i brechen for at forsvare amerikansk identitetspolitiks traditionelle rødder; de angelsaksiske og protestantiske værdier.

Hans analyse af indvandringen efter 1965 søger at vise, at det i modsætning til tidligere tiders smeltedigel ikke går an at assimilere nye indvandrergrupper, der ankommer i stort antal, særligt ikke muslimer og latinamerikanere.

De beholder nemlig deres sprog og kultur, og i modsætning til tidligere generationer af immigranter identificerer de sig ifølge Huntington ikke med USA som nation.

Mexikanske indvandrere er blevet en majoritetskultur i de sydvestlige delstater, og USA skal derfor ifølge Huntington finde tilbage til sine sande angelsaksiske og protestantiske værdier – multikulturalismen skal bekæmpes.

https://www.information.dk/debat/2017/03/huntington-trumps-inspirationskilde


Skriv et svar til: Hvordan har verdensordenen ændret sig og Huntingtons verdensbillede

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.