International økonomi

Obligationer og den pålydende rente?

26. maj 2017 af Reztie (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg ved ikke hvilket niveau mit spørgsmål er på, men jeg forstår ikke hvordan obligationer fungerer på et grundlæggende niveau. Er den pålydende rente ikke fastsat? Så hvordan kan kurserne påvirke den pålydende rente, når den altid er den samme. Eller er det den effektive rente, som kurserne har indflydelse på, men det forstår jeg heller ikke, for afhænger den effektive rente ikke blot af den pålydende rente og antallet af terminer per år? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2017 af mathon

eksempel:
Hvis en person køber  \small \mathbf{\color{Red} 6\, \%} p.a. 60.000 kr obligationer til kurs 80

er kursværdien \small (60.000\; kr)\cdot 0{,}80=\; \; \; \; \; \; kr\; 48.000
og årsrenten \small \small (60.000\; kr)\cdot 0{,}06=\; \; \; \; \; \;\; \; \; kr\; \; \; 3.600

og den
effektive rente \small \frac{3.600}{480}\; \%=\; \; \; \; \; \;\; \;\mathbf{\color{Red} 7{,}5 \, \%}

hvoraf du ser, at kursen har indflydelse på den effektive rente.


Svar #2
26. maj 2017 af Reztie (Slettet)

Ok, tak, jeg kan godt se, at kursen har indflydelse i regnestykket, men hvordan kan det være at den effektive rente bestemmes på denne måde (hvis det ikke er for meget at spørge om)? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2017 af mathon

Den effektive renteprocent beregnes på ovenstående måde ifølge almindelig procentregning.

Kursen afgøres af det aktuelle markeds samspil mellem udbud og efterspørgsel.


Svar #4
26. maj 2017 af Reztie (Slettet)

Ja, ok. Tak, jeg forstår det godt nu.


Skriv et svar til: Obligationer og den pålydende rente?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.