Fysik

Planeters densitet

08. juni 2017 af cecilie1094 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har et spørgsmål:

Hvordan fortæller en planets densitet noget om, hvorvidt planeten er en gasplanet eller stenplanet?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig!

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2017 af AngelOneOne

Hej,

De terrestriske planeter består hovedsageligt af klipperige mineraler, som for eksempel silikater, sammen med forskellige mængder af jern og andre metaller. Masserne på de terrestriske planeters atmosfærer – og endda Jordens oceaner – er ubetydelige i forhold til deres samlede planetmasser. De terrestriske planeter, er de objekter i Solsystemet med de største massefylder, der spænder fra 3,9 til 5,5 gange vands massefylde.

Til sammenligning, har kæmpeplaneterne en meget lille brøkdel af klippe og metal. De består næsten udelukkende af mindre tætte materialer, som for eksempel hydrogen, helium og vand. Følgelig er deres samlede massefylder meget lavere end dem for de klippe- og metalholdige terrestriske planeter. Neptun, er den mest kompakte blandt kæmpeplaneterne, og har en massefylde på 1,6 gange vands massefylde. Saturn, er den mindst kompakte – kun 0,7 gange vands massefylde. Dette betyder, at Saturn faktisk ville flyde med kun 70 procent af dens volumen nedsænket, hvis man kunne smide Saturn i et kæmpemæssigt bassin med vand. Jupiter og Uranus har massefylder, der ligger mellem dem for Saturn og Neptun.

Det er svært at sætte en endelig grænse for hvornår en planet er en terrestrisk planet eller en gas- eller is-kæmpe - da det jo i sidste ende afhænger af planetens nøjagtige sammensætning, men i vores eget Solsystem, kan man godt sige at hvis massefylden er mindre eller lig med 1,6 så er det en gas- eller is-kæmpe.

Håber det hjalp lidt.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: Planeters densitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.