Biologi

Englehop muskler

10. juni 2017 af inneedofhelp123 - Niveau: 9. klasse

Hvilke muskler bruges til englehop? Kan ikke finde noget om det nogle steder...


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2017 af DrNielsen

Det du skal bruge er et anatomisk atlas. Der er et online her:
https://www.kenhub.com/en/atlas
Nu kan du let gå i gang med din bevægelsesanalyse :-)


Svar #2
11. juni 2017 af inneedofhelp123

#1

Det du skal bruge er et anatomisk atlas. Der er et online her:
https://www.kenhub.com/en/atlas
Nu kan du let gå i gang med din bevægelsesanalyse :-)

Jamen jeg skal finde ud af hvilke muskler man bruger til englehop, det står der jo ikke derinde. Det er nemt at finde navne på alle kroppens muskler, men det her handler om at finde hvilke muskler der bruges lige præcis til denne øvelse.


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juni 2017 af DrNielsen

Nej, det er jo det der er udfordringen at finde ud af. Hvis jeg fortalte dig hvilke muskler der blev brugt ville jeg jo praktisk talt have lavet din opgave. Et led kan kun bevæges hvis musklen gå hen over ledet. Musculus quadriceps femoris(den store knæbøjer ) løber eksempelvis ned over knæet hvor knæskallen ligger indlejret i muskelsenen og hæfter øverst på skinnebenet. Når musklen kontraheres(bliver kortere) strækkes benet.

Hvis du udfører et englehop selv, kan du mærke hvilke muskler der arbejder. Når du har identificeret hvilke muskler der arbejder kan du finde deres latinske navne og udføre din bevægelsesanalyse. Du har den allerbedste hjælp til rådighed - din egen krop. Brug den! :-)

For at gøre det lettere for dig selv, kan du med fordel inddele øvelsen i flere sekvenser. Så kan du analysere hvad der sker fra sekvens til sekvens. F.eks. kan en sekvens være fra bøjede ben og hænder i gulvet til kroppen er udstrakt, og igen hvad der sker herfra og til du hænger højest i luften. Så kan du lave 2 tilsvarende sekvenser hvor kroppen er på vej ned igen - der skal forskellige muskler til hhv. at udføre et hop og at bremse kroppen på vej ned igen :-)

Prøv og lav et udkast, så kigger vi videre på det :-)


Skriv et svar til: Englehop muskler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.