Biologi

Mitose

01. juli 2017 af puffersystem (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har et meget basis spørgsmål jeg har svært ved at forstå. 

I mitosen fordobler kromosomerne sig, som typisk illustreres med et X på billeder. Men ser på karyotypen for dipliode celler findes der to kromosomer, en fra faren og den anden fra moren. Hvorfor ser man så ikke fordoblingen som XX under mitosen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juli 2017 af JulieW99

Det gør man også. Se billede her. Jeg har aldrig set fordoblingen udelukkende tegnet med et X. Kun XX.

- - -

Vh Julie


Svar #2
01. juli 2017 af puffersystem (Slettet)

Når der beskrives at der vil ligge 46 kromosomer på linje, som har fordoblet sig. så forstår jeg det som at kun den ene kromosom fra enten moren eller faren, der bliver fordoblet. 

Billedet jeg har hæftet forvirrer mig

Vedhæftet fil:metafase.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juli 2017 af JulieW99

På den der har du 4 kromosomer. Det har startet med at være to, der så har fordoblet sig. Både det fra moren og fra faren. Når cellen så deler sig, vil der være to kromosomer i hver celle.

Der er 23 kromosompar. De består af et fra moren, og et fra faren. Det giver 46 kromosomer. Fordobler de sig vil du have 92 for fordoblingen, indtil cellerne har delt sig igen og fordelt dem. 23*2(morens fordobler sig)+23*2(farens fordobler sig)=92, ligeledes er 46*2=92.

- - -

Vh Julie


Svar #4
01. juli 2017 af puffersystem (Slettet)

Jeg kan bar ikke ud fra billedet se at det er kromosomparret , der har fordoblet sig. Når jeg ser på et karyogram ser jeg to kromosomer på 1 og så tænker jeg at der skal være to XX på billedet ligeledes. Ved at illustrere X tænker jeg, at kun det ene er fordoblet. 

Som du siger vil der være 92 fordoblingerne indtil cellen deler sig, men hvorfor siges der så at under metafasen ligger dedr 46 kromosomer på langs og ikke 92 ? 


Brugbart svar (2)

Svar #5
05. juli 2017 af OnceUponATime

Jeg kan ikke finde ud af at vedlægge et billede, men du kan prøve at kigge på dette billede:

https://www.google.dk/search?q=karyogram&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj4xaWwo_LUAhXFPhQKHT3iAHwQ_AUICigB&biw=1093&bih=510#imgrc=R1EF4EujWFZQRM:

-----------

På billedet ser du et karyogram. kromosomerne i karyogrammet er ordnet i par. I den virkelige celle vil de bare ligge hulter til bulter. Men når cellen skal undergå mitose eller meiose vil de finde sammen i par.
Der er 22 homologe par og 1 ikke homologt par (X og Y). Dvs 46 kromosomer, men 23 kromosompar.

De vil fordobles til 92 kromosomer. Så vil de finde sammen i par. Dvs de bliver til 46 kromosompar (en celler der ikke er ved at dele sig, vil have 23 par frem for 46 par). De stiller sig overfor hinanden, og ryger til hver sin celle. Derfor er det vigtigt at der er 46 kromosompar (ergo 92 kromosomer) så hver celle kan få et fuldt antal kromosomer (hver celle får 46 kromosomer ergo 23 par). Dette er i mitose.
I meiose vil tallene være halveret, således at modercellen deler sine kromosompar, så hver dattercelle får halvdelen af parret. Altså vil der være 0 kromosompar, ergo 23 enlige kromosomer der venter på deres anden halvdel fra spermcellen eller ægcellen.


Svar #6
13. juli 2017 af puffersystem (Slettet)

Ahh :) 
Tak for hjælpen 


Skriv et svar til: Mitose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.