IT

Blokering at startprogrammer ( processer )

04. juli 2017 af hesch (Slettet) - Niveau: A-niveau

Det irriterer mig at min PC ( Windows 7 ) anvender tid på komplet unødvendige apps. Jeg ved godt, at jeg kan afslutte sådanne processer manuelt hver gang Windows er startet.

I de gode gamle Dos-dage kunne man blot editere autoexec.bat filen. Det var det!

Findes der en tilsvarende fil i Windows, som man kan tilpasse ?


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juli 2017 af SådanDa


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. juli 2017 af Jerslev

Desværre er Windows generelt rigtig langsomt. Den bedste løsning er at skaffe en ssd harddisk og samtidig få opgraderet til Windows 10. Sørg for at Windows kører fra ssd og så kan du holde alle andre programmer på en almindelig harddisk.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #3
04. juli 2017 af hesch (Slettet)

#1:  Sådan!  Jeg har fjernet uønskede processer. Man skal bare lige vide hvordan.  Mange tak.

#2:  Det er et tilsyndeladende endeløst kapløb:  Jo hurtigere computere ( herunder drev ) der bliver udviklet, jo flere unødige apps, tjenester osv. stuffer Microsoft i dem. I dos-dagene startede en PC på 20 sek. Med dagens 100 gange mere processorkraft, tager det flere minutter. Ofte fordriver jeg starttiden med at regne ud hvor mange milloner primtal min PC kunne beregne i løbet af samme tid, hvilke beregninger er akkurat lige så komplet unødige.  :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juli 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det er vist den moderne udgave af Parkinsons lov: "Et arbejde tager den tid, der er til rådighed til det."


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juli 2017 af AngelOneOne

Hej,

Du kan installere dette program. Det holder øje med forskellige komponenters start-tider og PC'en start tid generelt. Når den har analyseret din boot en gang, kan du disable komponenter, sætte dem til forsinket start. Den har også andre funktioner som fjernelse af junk-filer og meget andet. Det er gratis:

http://kingsoft-pc-doctor.soft112.com/

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
05. juli 2017 af hesch (Slettet)

#5:  Jo, men jeg har allerede investeret tid og penge på anskaffelse af:

- Kaspersky virusscanner
- Enigma spyware scanner
- Cloud System Booster

Visse installerede uønskede apps ( McAfee, true key, osv ) lader sig ikke umiddelbart fjerne, med begrundelsen at de anvendes af en eller anden anden app, eller de genistallerer sig selv igen. Jeg prøver så at fjerne hvad jeg kan, og omdøber f.eks. resterende anvendte dll-filer, så at den overordnede app ikke længere kan finde dem ved genstart. På den måde får jeg fjernet lag efter lag, indtil hele app-strukturen bryder totalt sammen, og jeg kan fjerne det sidste.

Visse app-strukturer er dog hårdnakkede, og jeg fornemmer at de holder øje med hinandens eksistens og velbefindene, og omdeler rask væk "reddepiller" til hinanden (som når vi legede røver og soldater), altså netop at geninstallere hinanden. Derfor kan det tage halve timer at skabe det totale sammenbrud i stukturen, og få den fjernet.

Hvis man googler et sådant besværlig installation, finder man hundredevis af spørgsmål og forslag til hvordan den fjernes. Så jeg er ikke den eneste, der kæmper med problemer med fjernelse.

Man burde ved lov kunne få straffet firmaer/personer, der sniger sådanne fjernelsessikrede programmer med ind, f.eks.ved opdatering af anden software, gerne med en straframme op til et års fængsel.


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juli 2017 af Jegvedingenting

https://www.revouninstaller.com/ 

Det  kan du bruge til at afinstallere unødvendige programmer..


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juli 2017 af AngelOneOne

Hej,

Kingsoft PC-Doctor indeholder også en uninstaller der kan fjerne de fleste af de "problematiske" applikationer, som jeg plejer at betegne som crapware (True-Key, Evernote og hvad de nu ellers hedder alle sammen).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #9
07. juli 2017 af hesch (Slettet)

##7,8:  Det er noteret. Jeg kan desværre ikke teste det foreslåede, for jeg har faktisk fået fjernet "testgrundlaget". Min PC starter nu en faktor 3 gange hurtigere og anvendelse af RAM er faldet med en faktor 5.

Èn ting er at få tingene fjernet, men de reparerer eller geninstallerer sig selv igen, som et firben der med vilje smider sin hale: Den vokser ud igen. Jeg har endog prøvet, i stedet for at fjerne scripts ( eller hvad de nu hedder? ), at lad dem stå, men at erstatte indholdet med "crap", men det opdages og det oprindelige indhold gendannes af en ukendt. Det er netop problemet at finde denne "ukendte" i junglen af medinstallerede redningstjenester. Men det er lykkedes mig efter det man vist må kalde "Monte-Carlo metoden".

En hjælp til dette har været, ikke at få tingene startet ved genstart, for tilknyttede dll-filer kan så fjernes uden det store besvær:  Firbenet er gjort sårbart uden sin hale.


Brugbart svar (0)

Svar #10
07. juli 2017 af fosfor

opdater til win 10 rens computeren via

settings -> update & security -> recovery -> reset this pc (get started) -> remove everything


Svar #11
07. juli 2017 af hesch (Slettet)

#10:  Min computer er renset, og starter fx nu på 1 min, hvilket er tålt. Efter slumring på 3 sek.

Skal jeg foretage sådanne større ommøbleringer, venter jeg hellere den måneds tid det varer inden Windows 12 lanceres.    :)

Mit problem var hvordan jeg fik den renset ( know how ).


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. juli 2017 af Jegvedingenting

Godt at høre at tingene kører som de skal. 

Forresten er det en mekanisk harddisk eller en SSD der sidder i maskinen?


Svar #13
08. juli 2017 af hesch (Slettet)

#12:  Den er "mekanisk" og jeg ved godt at en ssd er hurtigere.

MEN en ssd er baseret på flashram ( tror jeg det hedder ) hvilket betyder at enhver skrivning slider på den. Et bestemt område i en kreds holder til et begrænset antal skrivninger, så bryder området sammen.

Hvis du kigger på aktivitetslampen på harddisken, ser du at lampen ustandseligt blinker, også når computeren egentlig ikke løser dine opgaver. Det er måske en logfil, der løbende opdateres, hvad ved jeg.  Hvis nu det samme område på en ssd tjener det formål, ustandseligt at blive opdateret, er det jo kun et spørgsmål om tid inden ssd'en bryder sammen, med mistede data og indkøb af ny ssd til følge.

En harddisks overflade tåler i princippet ommagnetisering uendeligt mange gange ( selvom andet kan bryde sammen ), så jeg tåler denne langsommere skrive/læse-tid, og kan spare mine bekymringer.

Til backup af vigtige data, anvender jeg en USB-memorystick, der også er baseret på flashram, men her har jeg så styr på antal skrivninger til.


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. juli 2017 af Jegvedingenting

#13

Du har helt ret i at en SSD slides hurtigere. Meen du kan så med fordel bruge en SSD til at køre dit styresystem og de mest anvendte programmer osv., og gemme dine vigtige filer på din mekaniske harddisk.

Du sparer en masse værdifuld tid ved at bruge en SSD. Du kan for sjovs skyld prøve at lave et regneeksempel. Det er faktisk mest derfor jeg bruger det fremfor en harddisk. Jeg bruger selv en SSD fra Samsung, en EVO 850. Samsungs skulle være de mest pålidelige. Og de er efterhånden blevet meget pålidelige siden de første modeller.


Svar #15
08. juli 2017 af hesch (Slettet)

#14:  Jo, men nu har jeg egentlig ikke så meget interesse i hvad styresystemet render rundt og laver, men anvender min PC til rigtig tunge regneopgaver, der andrager timelange beregninger, og hvor styresystemets indblanding er aldeles uønsket. Derfor blokering af alle de forbandede tjenester, der fylder processortid.

Faktisk har jeg overvejet at købe en ekstra PC med Windows 95, der hviler mere i sig selv og lader mig komme til. Jeg skal så nok ikke anvende den til netsurfing, da den ville være et let offer for hackere osv. Men den kan regne hurtigt, kan løse mine behov, og kan vel for den sags skyld starte på 20 sek. Al dette "glimmer" og festfyrværkeri på skærmbilledet i de nyere udgaver af Windows, er mig komplet ligegyldigt. Fx skal Windows ved start vise disse farvede prikker, der roterer om hinanden, for til sidst at danne et vindue, hvorudfra trænger en bølgende lysskær.

Her tænker jeg:  Bliv dog færdig med det du skal i stedet for at bruge tid på glansscenarier. Windows 95 viser et statisk billede af en mark: Det er det!


Skriv et svar til: Blokering at startprogrammer ( processer )

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.