Matematik
Hvor langt er der til kysten?
Svar #2
23. september 2017 af swpply (Slettet)
Jeg undskylder påforhånd for håndskriften, jeg har en slået højrehånd disse dage.
Svar #3
23. september 2017 af Emma565 (Slettet)
Svar #4
23. september 2017 af Emma565 (Slettet)
Prøv om dette ikke er behjælpeligt :-)
Jeg undskylder påforhånd for håndskriften, jeg har en slået højrehånd disse dage
Jeg har fæet at vide af min lære, at jeg kun må benytte mig af sinusrelationerne og cosinus da vi har om dette lige nu i mat og ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an, men ellers mange tak for du prøvede på at hjælpe mig :)
Svar #5
#3 Jeg har fået at vide at min lære at jeg kun må benytte mig at sinusrelationerne og cosinus og ved ikke hvordan jeg skal gribe det an?
Prøv at åbne den vedhæftet fil til mit tidligre opslag.
Her benytter jeg mig kun a sinus relationen og den kendgerning at sin(π - x) = cos(x).
Svar #8
Benytter du sinusrelationerne på den store af de to retvinklede trekanter, kan du skrive

Ligeledes, hvis du bruger sinusrelationerne på den lille af de to retvinklede trekanter, kan du skrive

Vi har dermed at

Hvorfor at afstanden til kysten var

Svar #9
24. september 2017 af Emma565 (Slettet)
Benytter du sinusrelationerne på den store af de to retvinklede trekanter, kan du skrive
har du en anden metode at regne det ud på? Uden at bruge tan(x)
Svar #10
24. september 2017 af swpply (Slettet)
Ja, du kan bare lade være med at forenkle udtrykkende sin(π - α) og sin(π - β). Derved kan du skrive sinusrelationerne for den store trekant som

Og tilsvarende for den lille af de to tekanter

Og da du selvfølgelig har at h = h, giver ovenstående at

Fra dette udtryk kan du simpelt isolere b, hvorfor

Indsætter du nu værdierne a = 25m, α = 15°, og β = 28° i ovenstående (HUSK π = 90°), finder du at
.
Hvorfor at afstanden til kysten var
— Her bruger jeg ikke anden viden om de trigonometriske funktioner, end sinusrelatonerne.
Svar #11
Mange tak forstår det bedre, men vil du ikke skære ud i pap hvordan du isolere h i de to forskellige trekanter?
Svar #12
24. september 2017 af swpply (Slettet)
Svar #13
Men burde det ikke se sådan ud?
Svar #15
25. september 2017 af swpply (Slettet)
Mere præcist skal du i den store af trekanterne bruge komplementcinklen til α. Dette er fordi at trekanten er retvinklet. Altså er samtlige vinkler i den store af trekanterne α, 90°, og (90°- α)... Ikke (90°- β).
På samme vis er samtlige vinkler i den lille trekant, β, 90°, og (90°- β). Hvilket det virker til at du har rigtig nok fat i.
NB. Jeg er lidt i tivil om spørgmålet spørger efter afstanden (a + b) eller blot b.
Svar #17
25. september 2017 af fosfor (Slettet)
Sæt de to udtryk for h lig hinanden og isoler b

Du bør glemme sinus/cosinus relationerne i denne opgave
Svar #18
Sinus-relationerne giver hypotenusen
hyp = 25 / sin(180 - 28 + 25) * sin(28)
Hvorefter b kan bestemmes ved
b = cos(25) * hyp - 25 = 178.247
Svar #19
25. september 2017 af Emma565 (Slettet)
Men forstår ikke hvorfor du siger 180 - 28 + 25
a / sin(A) = b / sin(B)
b = sin(B) x a / sin(B)
?
ellers forstår jeg resten :)
Svar #20
Sinus til en vinkel i en trekant giver det samme, som sinus til summen af de to andre vinkler:
sin(A) = sin(B + C)
Dvs. i stedet for at dividere med sinus til den overforliggende vinkel, så kan man dividere med sinus til summen af de to andre vinkler, hvis værdier er 25 og 180-28.
Men du kan også i stedet bruge den overforliggende vinkel, som er 180 - (180 - 28) - 25