Matematik

OPgave 10

25. september 2017 af Haaaaaaa - Niveau: A-niveau

Hej alle søde folk 

Jeg bliver træt med at løse den opgave 

håber der en kan hjælper mig med hurtigt muligt.

på forhånd tak

Vedhæftet fil: Opgave 7.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2017 af BadBoyBard (Slettet)

Aliza,

Det er nu ikke en opgave man kan regne ud i hånden, da du har mere end to datapunkter. Derfor skal du bruge en stærk lommeregner eller en computer til at beregne din funktion. Har du et CAS-værktøj liggende? En lommeregner, eller et program på din computer, der kan beregne forskriften til funktionen? 

Jeg ville have brugt mit MatLab til at løse den for dig, men det kunne være, at jeg vil få et andet resultat. 

Mht. (b) så kan du finde/bestemme omsætningen af certifikanter i 2015 ved at indsætte t = 4 ind i den funktion, du nu bestemmer med dit CAS-værktøj, eftersom 2015 vil være 4 år efter 2011. 

Vækstraten kan du så aflæse på den funktion dit CAS værktøj kommer med. Hvis du eksempelvis får a = 1.25, så vil vækstraten være 0.25, eller 25%. (P.S. Ikke at jeg siger a = 1.25 vil være det rigtige svar).

Mht. (c) så kan du finde din fordoblingskonstant bed formlen:

T_2=\frac{log(2)}{log(a)}

Hvor du vil få a ved at beregne din funktion med dit CAS-værktøj. 

Prøv lige ad med mine henvisninger. 


Svar #2
25. september 2017 af Haaaaaaa

Tusind tak for det 

men ellers du må godt dit MATlab for det ok hvilken resultat får vi så jeg kan godt bruger din resultat som løsning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. september 2017 af BadBoyBard (Slettet)

#2: Jeg kan nu ikke løse din opgave for dig. Det ville jo være snyd. Det er ikke hvad Studieportalen er til for. :P

Prøv at se, om du ikke selv kan finde ud af noget. Har du ikke Maple/T-Inspire eller lign. liggende? Eller hvad end man nu bruger i gymnasiet disse dage? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. september 2017 af StoreNord

--Skærmbillede fra 2017-09-25 18-28-36.png


Svar #5
25. september 2017 af Haaaaaaa

Tusind tak kære  StoreNord


Skriv et svar til: OPgave 10

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.