Fysik

Hjælp til forskellige opgaver i fysik

11. oktober 2017 af PeRsEuSs - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg har samlet et par stykker opgaver som jeg har prøvet at regne ud, men som ikke har givet så meget mening i forhold til resultatet som jeg har fået, derfor ville jeg høre hvordan i ville beregne følgende opgaver, og tak for Jeres tid :)

7 Blandede opgaver

b) Beregn varmekapaciteten af en cylinder, der har en radius på 2,50 cm, en højde på 6,50 cm og er lavet af aluminium.

c) Beregn sluttemperatur for en genstand, der er lavet af jern, vejer 250 g, har en starttemperatur på 25,0 oC og tiulføres en varmeenergi på 210 J

d) Beregn den specifikke varmekapacitet for et lod, som vejer 250 g og skal tilføres 22,5 kJ for at blive opvarmet 100 K

1 To genstande udgør et isoleret system. Der vides noget om tilført varmeenergi.

Den ene genstand (1), som vejer 150 g og har en specifik varmekapacitet på 900 J(kg* oC), modtager en varmeenergi på 450 J. Den anden genstand (2) vejer 0,650 kg og har en specifik varmekapacitet på 130 J(kg * oC) 

Begge genstande har sluttemperaturen 31,2 oC

d) Beregn genstandens starttemperatur

3 Der hældes 145 g kaffe (temperatur: 78,0 oC) ned i et glas, som vejer 210 g og har en temperatur på 12,0 oC

Det kan antages, at kaffe har samme specifikke varmekapacitet som vand.

c) Hvor meget kaffe skulle der have været hældt i glasset, hvis sluttemperaturen i stedet skulle have været 50,0 oC?

Opgaver i kalorimetri

2 Brug af kalorimeter til bestemmelse af et lods masse.

Et kalorimeter består af en indre skål af 193 g jern og indeholder kalorimetervæste bestående af 231 g vand. Der igangsættes en energimåling ved hjælp af kalorimeteret. Kalorimeterets starttemperatur er 21,35 oC , og dets sluttemperatur er 26,92 oC, idet den indre skål og kalorimetervæsken har samme temperatur

Loddet vides at være af aluminium, men dets masse kendes ikke.

e) Beregn loddets masse ud fra forsøget


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2017 af janhaa

7.

C = Q / (m*delta T)


Skriv et svar til: Hjælp til forskellige opgaver i fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.