Fysik

HJÆLP TIL OPGAVER I FYSIK

11. oktober 2017 af NiklasLarsenMolbjerg - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg har nu siddet og hygget med disse opgaver i lang tid, og jeg kan ikke gennemskue hvordan de skal løses. Håber derfor at I kan hjælpe mig.

OPGAVERNE (SE VEDHÆFTET)

Tak på forhånd.

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

2)

For at beregne effekten kræver det, at vi både kender spændingsfaldet og strømstyrken. Ved aflæsning af grafen, ser vi, at der op af y-aksen er spændingsfald, og ud af x-aksen er strømstyrke. Vi vil finde strømstyrken ved et spændingsfald på 8,0V. Vi ser, at strømstyrken er omtrent 0,06A. Da effekt kan beregenes således

P=U*I

hvor P er effekt, U er spændingsfald og I er strømstyrke, vil effekten være

P=8V*0,06A=0,48W


Svar #2
11. oktober 2017 af NiklasLarsenMolbjerg

årrgh, super Craoder. Nu forstår jeg.

Kan du muligvis også hjælpe med  b) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2017 af hesch (Slettet)

Jaah, der anvender man et lidt besynderligt ræsonnement:

Hvis nu der ikke går strøm gennem pæren, er spændingsfaldet over denne = 0.  Derfor må der jo ligge 12V over modstanden, og strømmen gennem modstanden må blive 12V/125Ω = 0,096A.

Husk nu, at i dit koordinatsystem er spændingaksen gældende for spændingen over pæren,så derfor plotter du et grønt punkt (I;U) = (0,096 ; 0)  der er beliggende på modstandens arbejdslinie.

Hvis nu strømmen gennem pæren er 0,075A er spændingen over denne = 12V.  Derfor må der jo ligge 0V over modstanden, og strømmen gennem modstanden må blive 0A.

Så i dit koordinatsystem kan du plotte et grønt punkt (I;U) = (0 ; 12) der også er beliggende på modstandens arbejdslinie.

Da  U,I-karakteristikken for modstanden er lineær, kan du tegne en grøn linie mellem de to plottede punkter, der udgør modstandens arbejdslinie.  Der hvor grøn linie og rød kurve skærer hinanden findes serieforbindelsens arbejdspunkt:

At aflæse strømmen i dette punkt.


Skriv et svar til: HJÆLP TIL OPGAVER I FYSIK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.