Biologi

kontrolforsøg

20. oktober 2017 af Natasha12 - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave hvor jeg skal svarer på nogle spørsgmål som jeg ikke helt kan forstå. Opgaverne lyder:

Forklar hvordan I har lavet variabelkontrol, så det kun er én faktor I har undersøgt?

Forklar hvad man bruger et kontrolforsøg til? 

Hvad er og hvordan kan man kende forskel på kvalitativ og kvantitativ? 

Håber i kan hjælpe mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2017 af bach3103

1. Nu ved jeg ikke hvad forsøget går ud på, men at variabel kontrol er jo netop det at man kun undersøger en ting. Hvis man for eksempel skulle måle betydningen for lysets indfaldsvinkel er det for eksempel vigtigt at det kun er vinklen man variere, og ikke afstand mellem lyset og det man måler med. Det er lidt svært at forklare uden det præcise forsøg, men i sin enkelthed betyder det at i kun har ændret på en variabel i løbet af forsøger 

2. Man bruger kontrolforsøg til at "bevise" at ens forsøg virker. For eksempel hvis man skal lave et med blodtyper ville man putte noget blod i vand for at vise at der ikke sker noget normalt, men at hvis man kombinere det med andre stoffer sker der reaktioner. 

3. Kvantitiv er når man har konkret data på et forsøg, det kunne for eksempel være højden på en plante. Kvalitativ er hvad man kan bedømme ud fra bare at se fra forsøget, hvis vi igen tager et forsøg med planter kan man for eksempel sige at planten måske er blevet mere grøn efter forsøgets slutning. Det er altså ikke videnskabeligt data, men mere observationer 


Skriv et svar til: kontrolforsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.