Fysik
Henfald
Hej. Nogle der vil hjælpe mig med den her opgave?
Svar #2
27. oktober 2017 af yase0112 (Slettet)
Fx spørgsmålet:
Hvilken teoretisk forskrift får man for det forventede tal som
funktion af kast nr.?
Jeg har lavet selve graferne, men forstår ikke hvad der menes med spørgsmålet.
Svar #3
27. oktober 2017 af peter lind
Jeg kan slet ikke se at der er noget kast i den opgave. Jeg synes du bare skal tage tiden i sekunder
Svar #5
Overvej hvorfor det er logisk, at antallet af ikke henfaldne kerner aftager eksponentielt med tiden, og ikke lineært?
Svar #6
og forstår heller ikke, når der står: Lad os i det følgende, vedtage at et kast svarer til et sekund.
Hvordan beregner jeg halveringstiden, skal jeg bruge denne her formel?
Svar #8
#5 Du må forvente at jo flere kerner der er, jo flere kerner henfalder der. Du må regne med at henfaldet er proportional med antal af kerner så dN/dt = -k*N hvor k kaldes henfaldskonstanten. Det giver eksonentielle henfald
#6 Der er jo ikke nævnt noget om kast i opgaven så det gør jeg heller ikke. Som jeg sagde tidligere se bort fra dette.
Af regressionsformlen kan du se hvad k er og ud fra den kan du beregne halveringstiden ved at bruge formlen i #7
Svar #9
#8 Tak, forstod godt.
I #6 mener de terninge kast, altså at et terningekast svarer til et sekund. Hvordan anvender jeg så halveingstiden?
men hvad er reggressionsformlen?
Svar #14
Men hvad så med, at det er efter 1 sek, skal jeg ikke tage stilling til det, opgaven lyder:
Et kast svarer til et sekund:
Bestem halveringstiderne.
Svar #15
Peter lind, jeg tror at det er forkert.
Opgaven er stillet:
Bestem halveringstiden.
Bestem henfaldskonstanten k.
Men hvis jeg ikke ved hvad k er i starten, hvad er halveringstiden så?
Svar #17
Ja. Det er blot meget lettere og mere præcist at aflæse k først og deraf beregne halveringstiden. Det er også det man gør i praksis. Jeg var desværre så forblindet af praksis at jeg overså det. Undskyld.
Der er så ikke andet at gøre end at gå in på kurven aflæse tiden for en eller anden punkt på y aksen og derefter se hvornår den er faldet til det halve
Svar #18
28. oktober 2017 af yase0112 (Slettet)
Svar #19
28. oktober 2017 af peter lind
Du går ind på y aksen på en eller anden y værdi. Det nemmest er nok 800. Du aflæser tiden på kurven t1. Den er mellem 1 og 2(du kan sikkert aflæse den mere nøjagtig end jeg kan). Derefter går du ind på en y værdi der er ½ gange den første. I mit forslag er det 400. Du aflæser igen den tilsvarende tid t2. Halveringstiden er så t1-t2.
Svar #20
29. oktober 2017 af yase0112 (Slettet)
Og hvad så med den sidste del i opgaven, e, f og g. kan du hjælpe der?