Biologi

Blodkredsløbet

02. november 2017 af calliemoore (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har lige et spørgsmål, jeg ikke kan svare på.

Hvorfor foregår ilttransporten ind i muskelceller nemt og hurtigt


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Du tænker nok me den type muskelfibre der hedder "de røde muskelfibre". Disse indeholder store mængder af stoffet myoglobin, som binder ilt. Samtidig er de gennemløbet af et stort nætværk af kapillærer (tynde blodkar), som sikre en god forsyning af ilt og næringsstoffer. Dette betyder, at denne type muskler kan arbejde i lang tid.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. november 2017 af stranddart (Slettet)

Kapillærerne løber ikke gennem den enkelte muskelcelle, de forsyner hele muskelfibernetværket ved at løbe langs overfladen af cellerne.

Jeg tror det du skal komme ind på er diffusion. I takt med, at ilt forbruges i cellens mitokondrier stiger produktionen af CO2. Derfor vil CO2 diffundere over i blodkredsløbet. Ligeledes vil forbruget af ilt skabe en gradient fra blodkredsløbet til mitokondrierne, og ilten vil diffundere denne vej.

Det er rigtigt, at myoglobins høje iltaffinitet forstærker diffusionen, desuden fungerer disse proteiner som små iltdepoter.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. november 2017 af AngelOneOne

#2 - "Samtidig er de gennemløbet af et stort nætværk....". "de" er i denne sammehæng en henvisning til muskelfibrene, ikke de enkelte muskelceller.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Blodkredsløbet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.