Biologi

Anaerob og aerob

23. november 2017 af Mikkeldkdk - Niveau: C-niveau

Det er godt nok idræt, men tænker at jeg vil få den bedste respons her. 

Hvordan skal jeg forklare ud fra procent hvad der der fylder mest på distancen af anaerob og  aerob. 

Jeg løber 2400 meter 

Jeg har valgt at give dem henholdsvis: 

70% aerob

30% anaerob

Kan i hjælpe?

 

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. november 2017 af ShadH

Prøv at tage udgangspunkt i hvilke muskler du vil bruge. Ved langdistance anvender man i højere grad de røde muskelfibre, idet de indeholder mere myoglobin (myoglobin findes i de røde blodceller, så du kan måske se sammenhængen i at de bliver kaldt for røde muskelfibre) således ilt kan blive transporteret. Derimod er de hvide muskelfibre bedre til mere eksplosivt løb, eftersom disse fibre kan levere et godt stykke arbejde uden behovet for ilt - men dog ikke i alt for lang tid af gangen.

Angående dine procenter så burde du have en Idræt-C bog, hvori du gerne skulle finde et kurvediagram over ilt-fordelingen under forskellige tidsintervaller. Ellers er det nok en god ide at tage et smut forbi biblioteket, hvis der virkelig er behov for et svar - internettet er ikke altid en sikker kilde, med mindre hjemmesiden har et godt fagligt ethos :)


Skriv et svar til: Anaerob og aerob

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.