Biologi

Blodtypebestemmelse

29. november 2017 af Pernillemie - Niveau: C-niveau

Hej.. Jeg er kommet til det på punkt at jeg stirre mig blindt og tænker i helt andre baner.. 
så jeg håber i kan hjælpe mig.. 

Forklar - 
* Hvad det er ved blodet, der gør, at man kan inddele det i fire forskellige typer 

* Hvilke gener, der bestemmer blodtyperne indenfor AB0-systemet og Rhesus-systemet. 

* Hvad de mulige fænotyper og genotyper er indenfor de to blodtypesystemer 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. november 2017 af Egofaciens

Hej!

Et menneskes blodtype bestemmes af tilstedeværelsen af nogle bestemte stoffer på overfladen af de røde blodlegemer i blodet. Disse stoffer kaldes for antigener, og i AB0-systemet består de hver især af 4-5 kulhydratmolekyler, der er bundet til enten proteiner eller lipider i cellemembranen.

Altså bestemmes blodtyperne af typen af antigener på de røde blodlegemer. Antigenerne er gentisk bestemte, og man kan sige, at de fungerer som en slags  kendetegn for cellerne. Antigenerne der sidder på overfladen af de røde blodlegemer, er bl.a. A- og B-antigener, som er kendt i AB0-systemet. Personer med blodtype A har A-antigen på deres røde blodlegemer, ligesom personer med blodtype B, har B-antigener på deres røde blodlegemer. Personer med blodtype 0 har hverken A- eller B-antigener, mens personer med AB har både A- og B-antigener på overfladen af deres røde blodlegemer. 

ABO-systemet består af tre allele gener på kromosom nr. 9 (I^A, I^B, i). ii er det recessive gen, og både I^A og I^B er codominante og dominerer over ii...

På baggrund af ovenstående kan du måske finde ud af at bevare dit tredje spørgsmål? :-)


Svar #2
30. november 2017 af Pernillemie

Ja, jeg fandt det faktisk selv ud af det igår, men ellers mange tak.. Din forklaring er lidt længere end min.. Jeg blev bare meget forvirret. men det hjalp bare og læse en masse ;)


Skriv et svar til: Blodtypebestemmelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.