Fysik
Leptoner og neutrinoer
Hej,
Håber nogle kan hjælpe mig, med en simpel forklaring på hvad leptroner og neutrinoer er ?
Jeg har søgt hele google igennem, men jeg forstår det simpelthen ikke :'/...
Anyone der kan hjælpe ?
Svar #1
30. november 2017 af AngelOneOne
Hej,
I standardmodellen er leptoner sammen med kvarker, de grundlæggende byggesten. Det vil sige at alle andre partikler er sammensat af en bestemt blanding af bestemte leptoner og kvarker. Leptoner består af seks forskellige elementarpartikler. tre der er ladede og tre der er neutrale (neutrinoer). Af de ladede leptoner findes der elektroner (e-), myoner (µ-) og tauoner (τ-). Af de neutrale leptoner findes der, tre udgaver af neutrinoer: elektronneutrinoer (ve), myonneutronier (vµ) og tauonneutrinoer (vτ).
Neutrinoer er altså blot bestemte typer af leptoner.
Hver lepton har også en antipartikel, der hedder det samme, blot med anti- foran (dog med undtagelse af antielektronen, som af historiske årsager kaldes positron).
Da dette er en meget teknisk og omfattende område, må du gerne fortælle om der er nogle bestemte ting det er du tænker på, du godt vil vide.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Leptoner og neutrinoer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.