Fysik

bølger

04. december 2017 af Idioten93 (Slettet) - Niveau: C-niveau

hvad sker der i et punkt, hvor to bølger mødes, og begge bølgers udsving er 75% af maksimalt udsving?

nogle som kan hjælpe mig, og forklare det med lidt teori, så jeg bedre kan forstå det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. december 2017 af JulieW99

Jeg er ret sikker på at der vil opstå interferens, hvis jeg husker rigtigt. Formegentligt konstruktiv interferens, da bølgerne er ens, og jeg antager at bølgetoppene/dalene rammer hinanden, og det ikke er en top/dal der rammer sammen - så opstår der destruktiv interferens.

Kig her: http://bioanalyse.wikispaces.com/file/view/interferens.png/437897892/458x137/interferens.png

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. december 2017 af Eksperimentalfysikeren

Dit spørgsmål er ikke helt præcist. Du skriver ikke, om de to bølger har samme amplitude.

I de fleste tilfælde vil det samlede udsving være summen af de to bølgers udsving. Det kaldes for superpositionsprincippet. Hvis dine to bølger har den samme amplitude A, vil de på det tidspunkt og sted, du omtaler hver have et udsving på 0,75*A, så samlet er udsvinget på 1,50*A.

Normalt gældet det for alle bølger, der har lille ampliture. Der er tilfælde, hvor superpositionsprincippet ikke holder. Et eksempel er to meget kraftige lydbølger. I en lydbølge svinger lydtrykket. Hvis amplituden blive 1 atmosfære, vil lufttrykket komme ned på 0, når udsvinget er negatigt. Har man sådan to bølger, der mødes, skulle der kunne optræde negativt lufttryk, hvilket ikke er muligt.

Allerede ved en del mindre tryk kan ulineære forhold undergrave superpositionsprincippet. Det gælder f.eks. på høje bølger i vand. Her løber den ene bølge så at sige ovenpå den anden. Forklaringen er, at bølgens hastighed afhænger af vanddybden, så når den ene bølge har en bølgetop, vil den anden løbe hurtigere. Det er det, der bevirker, at bølger "brækker over", når de kommer tæt på land.

For elektromagnetiske bøler, f.eks. lys, gælde superpositionsprincippet.


Svar #3
05. december 2017 af Idioten93 (Slettet)

Tak begge to. Synes nemlig også at spørgsmålet er en smule svag på information.

Skriv et svar til: bølger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.