Engelsk

Engelsk nutid - datid omskrivning med ing-form.

10. december 2017 af iliojacobsen - Niveau: B-niveau

Sætning:
"The taxi driver stabbed the air with his placard while they stood gawping up and down the line"

Hvis jeg skal omskrive "stood gawping" til nutid, er det så korrekt at skrive "stand gawping", eller er jeg nødt til at lave en anden omskrivning? Opgavebeskrivelsen lyder nemlig: "Omskriv tiderne i følgende tekst, sådan at præteritum (datid) ændres til præsens (nutid) og plusperfektum (førdatid) ændres til perfektum (førnutid). Streg ud i teksten, og skriv det ændrede verballed (udsagnsled) ovenover.", så jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg må lave om på i teksten.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2017 af Stygotius

Du skal da i hvert fald skrive "The taxi driver stabs the air  wih his placard while they stand gawping up and down the line."    Er "stabbed" ikke præteritum / imperfektum / datid?


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. december 2017 af Dudek661 (Slettet)

While they are standing gawping.


Svar #3
10. december 2017 af iliojacobsen

Yes #1, men #2 er det decideret forkert at skrive "stand gawping", for med opgaver som disse har jeg fået at vide, at det er vigtigt ikke at lave for meget om i teksten, men kun det, der er nødvendigt. Hvis det er forkert at skrive "stand gawping", vil jeg meget gerne vide det :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. december 2017 af Stygotius

Skal denne iliojacobsen have andre til at lave alle sine hjemmeopgaver for sig??

I denne sætning er der ingen grund til at understrege det faktum at personen står op og glor. Derfor er der ingen grund til at bruge udvidet tid i "is standing".

Engelske udtryk som f.eks. "Hun sidder og læser" og "Hun ligger og læser" og  "Hun står og snakker med..." udrykker på engelsk med kun udvidet tid  "She  is reading"  -  She is reading"  -  "She is talking to..."   ......med mindre det er nødvendigt at undestrege at  hun står, sidder og ligger etc. mens hun gør det pågældende.

Man skal altid huske at man ikke oversætter ord men meninger !!!


Skriv et svar til: Engelsk nutid - datid omskrivning med ing-form.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.