Dansk

Hvad synes i om mit essay?

13. december 2017 af redandpink - Niveau: 8. klasse

Hej! Jeg har lige haft terminsprøver og har afleveret denne essay. 
Vil virkelig gerne høre jeres mening om den! Hvad synes i om den?
Meget gerne noget kritik. Og hvilken karakter synes i den fortjener?
Tak! c:
- Ved godt at der er nogle små fejl i den, men dem så jeg først efter jeg havde afleveret den.
-----------
Digital mobning

Digital mobning er når man ydmyger, skræmmer eller truer nogen på internettet gennem de sociale medier som Facebook, Instagram, Aks.fm, Snapchat eller over beskeder på telefonen. Digital mobning er meget seriøs og det kan få unge til at gøre skade på sig selv eller endnu værre, få dem til at begå selvmord. Det er ikke noget som jeg selv har oplevet, heldigvis. Men det er der rigtig mange andre der har. En undersøgelse fra Børnerådets børne- og ungepanel viser at hver femte teenager har fået en ondsindet besked eller har fået offentliggjort deres billeder ufrivilligt på internettet. Der er bare for mange af os der bliver påvirket af det. Piger bliver mere ramt af digital mobning end drenge og det giver også mening for der er mere drama hos pigerne men det bekymrer mig, for piger er ikke stærke nok til at klare digital mobning, for de er mere sensitive og følsomme.
Digital mobning kan føre til angst, depression og selvmords tanker. Når noget er blevet postet på nettet, kommer det til at være der for altid.
Lærke Bodilsen. En pige her fra Aarhus som fik delt et nøgen billede på nettet, af en veninde og hun prøvede alt for at få den slettet, men det er ikke lykkedes hende endnu. Hun har endda kontaktet politiet og de har også prøvet at få det slettet men uden held. Og det resulterede i at hun fik depression og angst og det endte med at hun skulle holde pause fra skole i flere år. Hver dag bliver hun chikaneret på gaden fra folk hun ikke kender, men som har set hendes nøgenbillede. Folk råber luder og kælling og lignende ord til hende. Alt det her bare på grund af nogen klikkede på dele-knappen. Det hele er så nemt, bare et klik på tastaturet kan påvirke nogens liv så meget. Man tænker ikke over det, for de jo ikke en eget liv der bliver påvirket af det. Men tænk hvis det var dit liv. Vil du ikke blive ked af det? Vil du ikke have lyst til at dø, hvis det her skete for dig?
En af grundene til at dem der mobber, gøre det her er fordi de selv har et meget lavt selvværd og tit også har det svært der hjemme. Nogen oplever vold derhjemme og andre er dumme og får dårlige karakter og er misundelig på de kloge elever så de prøver bare at nedgøre dem ved at kalde dem nørd, så de også får det dårligt og får et lavt selvværd, for så føler mobberen sig ikke alene. Det meste af digital mobning er faktisk over telefon beskeder. Det kan mindske børns selvværd. Får dem til at være mere usikre på dem selv. Folkeskole børn har mere tendens til at begå selvmord. Hvis man tænker over det, så er folkeskole børn altså virkelig unge. Prøv at tænke på at din lille søster eller bror har selvmords tanker. Eller hvis du er en forælder så tænk på at din søn eller datter har tanker om at tage sit eget liv.
Mange børn har ikke en anelse om hvordan det påvirker andre når de skriver ondskabsfulde ting til dem. Vi skal på en eller andre måde få dem til at forstå hvor vigtigt det er at tænke før man skriver grimme ting på nettet. Mange børn indrømmer at de ikke siger det til forældrene når de bliver mobbet på nettet. Det ser ud til at børn er bange for at tale op når de bliver mobbet online. De er sikkert bange for at blive kaldt en stikker eller blive mobbet endnu mere. Det er vigtigt at vi lærer børn og unge at de ikke skal være bange for at sige det til nogen. Sige det til en voksen. Ikke være bange. Man kan altid gå hen til en lære og tale om det hvis nu man ikke har andre at tale med.
Det her kan stoppes. Hvis du ser nogen blive mobbet på nettet så sig noget. Du kan seriøst redde nogens liv. Ikke være selvisk eller egoistisk. Kommer det at være populær til at betyde noget når den der bliver mobbet tager sit liv? ’’Tænk før du skriver’’ Det er meget vigtigt at tænke sig om før man skriver noget, der kunne påvirke nogens liv negativt. Du ved aldrig hvor meget en negativ påvirkning noget du poster på nettet, kan have for nogen. Være forsigtig. Er dit negative post/opslag virkelig værd nok til at risikere nogens liv?

kilder: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-05-26-fakta-de-unge-og-mobning-i-cyberspace


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. december 2017 af Lucasmag

Moderat essay :) 

Du veksler godt imellem konkrete eksempler, reflektioner og direkte spørgsmål til læseren. For mig virker det dog, som om du gentager dig selv mange gange i løbet af essayet. Prøv at få nogle flere perspektiver og synsvinkler på;

Hvordan påvirker digital mobning samfundet? Hvad kunne skolen gøre for at hindre den digitale mobning? Hvordan var det før i tiden ift. mobning? 

Jeg skrev også essayet med emnet: Digital mobning, til terminsprøven. Jeg sammenlignede "online mobbere" med rovdyr, og "ofrene" som bytter. Jeg fik fortalt, at billedesproget og referencerne spillede godt sammen. Det var én måde at gøre det på, men prøv noget lignende, og så er jeg sikker på det nok skal give pote. 

Hvis jeg skulle bedømme den, ville jeg give den et stort 7 tal. 


Skriv et svar til: Hvad synes i om mit essay?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.