Engelsk

Kan du hjælpe mig med at oversætte og forstå dette?

16. december 2017 af Rensm (Slettet) - Niveau: B-niveau

Det drejer sig om følgende:

"Primary rewards are a class of rewarding stimuli which facilitate the survival of one's self and offspring, and include homeostatic (e.g., palatable food) and reproductive (e.g., sexual contact and parental investment) rewards. Intrinsic rewards are unconditioned rewards that are attractive and motivate behavior because they are inherently pleasurable. Extrinsic rewards (e.g., money) are conditioned rewards that are attractive and motivate behavior, but are not inherently pleasurable. Extrinsic rewards derive their motivational value as a result of a learned association (i.e., conditioning) with intrinsic rewards. Extrinsic rewards may also elicit pleasure (e.g., from winning a lot of money in a lottery) after being classically conditioned with intrinsic rewards."

Det inkluderer homoestatisk (god mad)???? Det giver ikke helt mening, synes jeg. Handler homoestase ikke om en indre ligevægt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2017 af Stygotius (Slettet)

De vigtige belønninger udgøres af  en gruppe belønningsstimuil, som mere eller mndre sikrer  ens egen og ens afkoms overlevelse; de omfatter homøostatiske (f.eks. velsmagende mad).  og  forplantningsmæssige (f.eks. seksuel kontakt og forældreengagement)  belønninger. Spontane belønninger er uprovokerede belønninger, som er attraktive og udløser en bestemt adfærd, men de giver ikke i sig selv, dvs. spontant lystfølelse.

Ydre goder (f.eks. penge) er betingede belønninger som er attraktive, og som kan føre til en bestemt adfærd; de er blot ikke i sig selv lystfremkaldende. De ydre goder får deres motiverende kraft fra en indlært prægning med indre goder indbygget. Disse kan også udløse lystoplevelser (som når man vinder en stor sum penge i et lotteri) -efter at være blevet præget med på en klassisk måde med indre goder.

NB. Ordet er "homøopatisk",  -fra græsk "homoios" = lignende + pati = lidelse

Skriv et svar til: Kan du hjælpe mig med at oversætte og forstå dette?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.