Generelt

Droppe ud af 1.g?

08. januar 2018 af Isa12345 (Slettet)

Hej jeg er en pige på 16 år. Jeg har længe gået med en depression, faktisk i flere år uden at jeg har fået hjælp. Men det værste er så sket nu, alting er blevet meget værre nu. Min kæreste voldtog mig for nylig, jeg har ikke været i skole siden. Jeg føler ikke at jeg er i stand til noget mere, mit fravær er på vej over de 10% som man må have i gymnasiet, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har længe ikke kunnet koncentrere mig eller huske noget i undervisningen. Jeg er helt på bar bund, jeg har endelig besluttet mig for at søge hjælp, men hvordan skal jeg undgå bare at blive smidt ud af gymnasiet, når jeg hverken er i stand til at møde op eller at aflevere mine opgaver.

Mit grundlæggende spørgsmål er: Kan jeg droppe ud af 1.g og fortsætte et andet sted? Et sted hvor jeg kan have ligeså mange muligheder i fremtiden, som hvis jeg havde gennemført 3 år i gymnasiet? Hvis ikke, hvilke andre alternativer er der så?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2018 af Smut1

Ja, der er stadigvæk mulighed for at tage en hf. Der er vist noget med at du skal have lidt flere timer end før, førend du kan komme ind på en lang videregående uddannelse, men det gør det bestemt ikke hårdere end at gå i gymnasiet. (Jeg har dog ikke styr på detaljerne, så ring og snak med en studievejleder ved et VUC-center, hvis du vil høre mere om dette). Hvis jeg var dig ville jeg kraftigt overveje at tage det som alm. enkeltfag, blend- eller fjernundervisning, idet det giver en langt større bevægelsesfrihed!

Det handler jo ikke om at tage en gymnasial uddannelse bare for at tage den.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. januar 2018 af Mathian

Fjernundervisning kræver dog noget af et disciplin. Nu har jeg haft matematik på b, som fjernunderviser, og kan sige at det super hårdt uden mentor. Men der er selvfølgelig studieportalen, youTube, og lektiecafe, som kan gavne ligeså meget, men jeg vil sige det ret med en mentor, der kan afkode ens misforståelser og svare ud fra dem. Håber det bedste for dig, og er fuldstændig enig med #2, søg hjælp hos en studievejleder. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. januar 2018 af Mathian

fjernundervisningskursist mener


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. januar 2018 af Mathian

jeg


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. januar 2018 af Mathian

rart*


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. januar 2018 af Smut1

#2 Det er kun hårdt, hvis man stiller krav til sig selv. Hun kan jo nøjes med at tage et fag eller to, som hun synes er sjovt og så ikke gå så meget op i karakteren. Når hun så senere har mod på det, kan hun tage faget om, hvis hun har lyst.

#0 Men du skal selvfølgelig holde en pause først, hvis du har brug for det :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. januar 2018 af Genjutsu

bzzzzzzzzzzzzzzzz


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. januar 2018 af Justitia

Som smut1 har pointeret, så er HF en mulighed.

Du kan også altid udskyde din uddannelse. Jeg havde sgu selv en pause mellem folkeskolen og gymnasiet.

Held og lykke i fremtiden.


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. januar 2018 af Mathian

#6 Jeg vil sige at man altid stiller krav til sig selv, om de så er høje eller lave, er selvfølgelig individuelt. Jeg ved ikke hvor hyggeligt eksamen bliver med den indstilling, men jo naturligvis. For mig har det faktisk aldrig handlet  om karakter, karakter for mig afspejler ikke hvem man er, men kun det givne øjebliks præstation.  Jeg læser med den indstilling om at kunne alt indenfor det felt jeg begiver mig ud i, ikke for karakterens skyld, men af frygt for selvbilledet vil dømme mig svag. Lyder arrogant, men whatever. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. januar 2018 af Smut1

#9 Jeg synes bestemt ikke du lyder arrogant (nærmere tværtom). Nogle gange er det bare meget sundt ikke at dømme sig selv :)


Skriv et svar til: Droppe ud af 1.g?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.