Fysik

Kemisk energi

08. januar 2018 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Opgaven

En familie, som daglig bruger 150 MJ på boligopvarmning, benytter halmfyr som varmekilde. Hvor stort er deres daglige forbrug af halm?

Skal jeg så bruge formlen E=m*c*delta t eller E=m*L

Afbrænding af halm og træ udvikler store mængder af CO2. 
Alligevel plejer man at sige, at både træ og halm er CO2-neutralt. Hvordan kan det være?

Mange tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. januar 2018 af mathon

                    

                     \small E=m\cdot L_{br\ae ndv\ae rdi}


Svar #2
08. januar 2018 af Stjerneskud2016

Tak!

Afbrænding af halm og træ udvikler store mængder af CO2. 
Alligevel plejer man at sige, at både træ og halm er CO2-neutralt. Hvordan kan det være?

mathon


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. januar 2018 af mathon

Der udvikles ikke større mængde CO2, end der oprindelig blev forbrugt ved fotosyntesen under træets og halmens syntese.


Svar #4
08. januar 2018 af Stjerneskud2016

Hvordan kan jeg forklare det kemisk?

Kan jeg sammenligne det med at benzins brændværdi L er 42,7 og halms brændværdi er 13,5?

mathon


Brugbart svar (1)

Svar #5
10. januar 2018 af mathon

Der udvikles ikke større mængde CO2, end der oprindelig blev forbrugt ved fotosyntesen under træets og halmens syntese.
Den forbrændingsudviklede CO2 ved afbrænding af træ og halm kan relativt hurtigt forbruges under fortsat fotosyntese, medens fossile brændstoffer, hvori er oplagret organiske forbindelser gennem millioner af år, afbrændt i en menneskealder virker som en voldsom forrykkelse af balancen mellem produceret og forbrugt CO2.


Skriv et svar til: Kemisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.