Andre fag

Bagud? Din hjælp er ekstremt værdsat.

08. januar 2018 af Rensm (Slettet) - Niveau: A-niveau

Nu ved jeg ikke, om det er det rigtige sted, jeg skriver det her indlæg - og formålet med dette er egentligt at få nogle tips, råd, eller andet fra folk som måske har en ide, til hvad jeg kan gøre bedre, eller selv har været i lignende situation ... Og måske også lidt at komme ud med noget, jeg har været frustreret over i noget tid..

Anyway, here goes...

Jeg går i 3.g, og har her på det seneste tænkt rigtig meget over hvor meget jeg egentligt ved ift. de karakterer, jeg får. Jeg får egentligt helt fine karakterer (kunne selvfølgelig sagtens blive bedre), men føler ikke altid, at de er fortjent. Egentligt føler jeg mig ekstremt bagud og frygter eksaminerne helt vildt meget.

Jeg har i sidste standpunkt fået 12/12 i et A-fag, jeg på ingen måder føler, at jeg kan præstere ligeså godt til eksamen. Især skriftligt er jeg på SÅ bar bund, at jeg frygter, jeg får 02 eller 4.

Jeg føler, at jeg igennem tre år på gymnasiet har snydt mig selv, og jeg ville mest af alt ønske, at jeg kunne skrue tiden tilbage til den dag jeg startede i 1.g. Hold da op, jeg ville gøre mange ting anderledes.

Jeg er dybt frustreret, og skriver her i håb om, at der er nogen, der har nogle succeshistorier, der kan give mig håbet om, at jeg sagtens kan nå, at føle mig som værende på det niveau, jeg skal være. Det ville være så motiverende!

Jeg er så klar på at "do what I have to do", og har også tænkt mig at gøre dette fremover - men kan man nå at gå fra 4 til 12 på tre måneder? Kan man det i et fag som f.eks. matematik? Eller i et fag som kemi? Kan ens ordforråd virkelig blive meget bedre af at læse et par timer hver dag i tre måneder?

Jeg ved ikke, om jeg er alt for selvkritisk. Måske er der nogen, der kan genkende følelsen.

Enhver hjælp er SÅ værdsat, så hvis du/I bare har den mindste kommentar, er den mere end velkommen. Mange tak for din tid. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. januar 2018 af Anders521

...kan man nå at gå fra 4 til 12 på tre måneder? Kan man det i et fag som f.eks. matematik?...

Det er ikke umuligt, men hvis målsætningen er at opnå den højeste karakter dvs. 12 i f.eks. matematik, så vil det nok kræve en ekstra tid og indsats fra din side. Det tror jeg, at du ved i forvejen. Som start er det en go' ide at vide hvad der forventes af dig i det pågældende fag. Spørg din lærer eller se følgende link

http://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017

Herefter kan du gøre status over hvilke svagheder du måske har i hvert enkelt fag (gamle afleveringer måske) og se om du kan rette op på dem. Forhåbentligt vil du så være et skridt nærmere mod din målsætning.  


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. januar 2018 af Smut1

Mmhh, det lyder som om du er for selvkritisk. Husk, det hele handler ikke om eksamener! Og dine lærer har sikkert en begrundelse for at give dig den karakter, de har givet dig (selv, hvis deres begrundelse ikke er til et 12-tal, er den nok ikke helt ved siden af)

Find ud af, hvad du vil efter gymnasiet. Hvis du skal bruge et bestemt snit for at komme ind på dit drømmestudie så smør ærmerne op, men ellers så slap af og nyd dit relative gode snit.


Svar #3
09. januar 2018 af Rensm (Slettet)

Tusind tak for to rigtig gode svar.

Jeg vil tjekke læreplanerne, og se hvad jeg kan gøre bedre. Der er sikkert en del ;-) 

Jeg vil desværre rigtig gerne ind på et studie, der kræver et meget højt snit, så jeg bliver nok nødt til at smørre ærmerne op. 

Jeg tror bare, at jeg er på et punkt, hvor jeg føler, at jeg kan læse hele dagen - men at 1) det ikke vil føre mig nogen vegne, og 2) at der er så mange ting, at det føles helt håbløst...

Men igen - tak! Jeres svar er helt vildt motiverende og har utvivlsomt hjulpet mig :-)


Skriv et svar til: Bagud? Din hjælp er ekstremt værdsat.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.