Fysik

Verdensbillederne

11. januar 2018 af 1stein (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvilket verdensbillede beskriver himmellegemernes bevægelse mest korrekt - det geocentriske eller Kopernikus' heliocentriske?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Geocentrisk, betyder med Jorden som (ubevægeligt) centrum og heliocentrisk betyder med Solens som (ubevægeligt) centrum. Den mest korrekte fremstilling er derfor det heliocentriske verdensbillede, da vi jo i dag ved at Solen er centrum (næsten) i vores Solsystem og det er omkring Solen at planeterne bevæger sig.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
11. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Nåhr jo men øhm var der dengang nogle upræcisheder ved det heliocentriske verdensbillede?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede er udelukkende om man anser Jorden som centrum (og at planeterne dermed kredser omkring Jorden), eller om Solen er centrum (og planeterne kredser omkring Solen). Man kan selvfølgelig sige, at det heliocentriske verdensbillede er upræcist på den måde, at det placerer Solen i centrum, ikke kun i Solsystemet, men også i centrum af universet. Denne sidste del, er naturligvis upræcis og ukorrekt.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
11. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Nåhr ja det vidste jeg godt, men jeg tænkte egentlig mere ift. epicyklerne?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Det heliocentriske verdensbillede forklarer f.eks. Mars' sløjfer på himlen, hvorimod det geocentriske verdensbillede var nødt til at opfinde epicykler for at forklare disse sløjfer der blev observeret.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
11. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Nåhr ok, men jeg hørte ellers min fysiklærer sige, at det heliocentriske system også var et matematisk rod, så jeg er bare lidt i tvivl


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

OK - Men umiddelbart kan man jo sige at det heliocentriske verdensbillede er korrekt, for hvad angår Solens placering og planeternes baner. Men jeg synes du skal spørge din lærer ind til, hvad det er der gør det til et matematisk rod. Det heliocentriske verdensbillede forklarer både Mars' sløjfebevægelse og parallakse (den vinkel hvormed en stjerne forskydes når den iagttages fra Jorden med 6 måneders mellemrum).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #8
11. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Nå ok, men måske var det bare mig der hørte forkert. Det finder jeg nok ud af.

Men tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Verdensbillederne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.