Samfundsfag

Lavere brotakst - negativ påvirkning af samfundsøkonomiske mål?

12. januar 2018 af peachpaysen - Niveau: C-niveau

"Giv et eksempel hvorledes lavere takster på Storebæltsbroen (fra finansloven 2018) kan medføre konflikt(er) mellem de samfundsøkonomiske mål."

Jeg har skrevet noget om at det ville belaste miljøet (flere transporterende lastbiler) men kan i komme på noget andet? Jeg har lidt i tankerne om noget negativ påvirkning på den økonomiske vækst, men det giver ikke rigtig hel mening.. 

Tusind tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2018 af Robertv (Slettet)

Nedsættelse af taksten kan betyde øget mobilitet. Øget mobilitet betyder, at arbejdstagere lettere kan pendle på tværs af de forskellige landsdele i Danmark. Samtidig kan dette medføre nye markedsrelationer og billigere fragt. Derudover kan den lavere takst betyde, at det forventes at give færre trafikanter til den nye Femern-forbindelse.

Jeg er lidt usikker på, hvad der menes med de samfundsøkonomiske mål. Fra tidligere erfaring ved man, at brotaksten på storebælt har været anvendt til at finansiere andre projekter i Danmark, hvorfor en reduktion af taksten kan betyder, at man ikke i samme omfang som tidligere kan avende broen til at betale for infrastruktur andre steder i Danmark.


Skriv et svar til: Lavere brotakst - negativ påvirkning af samfundsøkonomiske mål?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.