Biologi

Eksitable myocytter

13. januar 2018 af lokpæø (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle, som ved hvad eksitable myocytter er? :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Excitable celler, er celler der kan stimuleres til at generere små elektriske strømme. Der findes to typer at excitable celler, muskelceller (myocytter) og nerveceller (neuroner).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
13. januar 2018 af lokpæø (Slettet)

Mange tak for svareet. Så alle myocytter er excitable?

Er pacemaker celler ikke excitable. Grunden til at jeg spørger er fordi jeg havde forstået det som at de også generer elektriske strømme.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Pacemakerceller?? En pacemaker er et elektronisk apparat, der sørger for at hjertets muskulatur trækker sig sammen i den korrekte rækkefølge og kan inducere et elektrisk stød, hvis der kommer uorden i sammentrækningerne. En pacemaker holder altså blot styr på de muskelceller som hjertet er opbygget af..

Alle muskelceller er excitable (under forudsætning af at de er i live selvfølgelig).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
13. januar 2018 af lokpæø (Slettet)

Jeg tænkte mere på pacemaker-celler i sinusknuden.


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Nå ja - Selvfølgelig. Jeg er ikke sikker på at de er exciterbare celler. Sinusknuden står for at generere start-signalet for et hjerteslag, ved at generere en elektrisk impuls. Jeg mener ikke at de falder under exciterbare celler, da de ikke stimuleres til at udsende elektriske impulser, men gør det autonomt.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Eksitable myocytter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.