Matematik
Lineær transformation af en normalfordelt variabel (transformationssætning)
.
Fordelingen af Y kan så bestemmes ved brug af "regnereglen" for lineære trasnformationer af normalfordelinger:
.
Jeg vil gerne eftervise denne regneregel. Umiddelbart tænker jeg at bruge transformationssætningen til dette formål. Hvordan sætter jeg det op? OG hvad hedder transformationssætning på engelsk (kan simpelthen ikke finde info via google)
Når jeg tænker transformationssætning, så tænker jeg på sætningen angivet på side 48 nederst i følgende noter:
http://www.math.ku.dk/~michael/ssnoter.pdf
Svar #1
14. januar 2018 af peter lind
Du bruger en ny variabel u=ax+b du =adx og sætter det ind i formlen for normalfordelingen
Svar #2
14. januar 2018 af pure07
#1Du bruger en ny variabel u=ax+b du =adx og sætter det ind i formlen for normalfordelingen
Kan du sige lidt mere?
Svar #3
14. januar 2018 af peter lind
sandsynligheden for at du finder x i et interval fra a til b er ∫abf(x)dx hvor jeg går ud fra at du kender f(x). Det er på det udtryk at du skal bruge substitutionen som nævnt i #1
Svar #4
14. januar 2018 af pure07
Jeg tænkte mer at bestemme som tætheden af y som:
Er det helt galt?
Svar #6
15. januar 2018 af pure07
#5ja det er det. Der skal bruge substitution
Dvs i mit udtryk i #4 skal jeg "bytte" (ax + b )^-1 ud med (u-b)/a og "bytte" dx ud med du/a
Svar #7
15. januar 2018 af peter lind
Nej. Du skal ændre (x-μ)2 Det stod der oprindelig. t=ax+b <=> x= (t-b)/a så du skal skifte x ud med det
Skriv et svar til: Lineær transformation af en normalfordelt variabel (transformationssætning)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.