Historie

Historie problemstilling. Tog aftalen

18. januar 2018 af Annemariehansen - Niveau: 10. klasse

Hej 

Jeg sidder med denne problemstilling i historie, og har svært ved at finde svar på problemstillingen.

Hvorfor blev det den samme togvogn fra aftalen efter 1 verdenskrig, som blev brugt under 2 verdenskrig - hvem brugte den og hvad gjorde det ved historiefortællingen under og efter 2 verdenskrig?

Vil meget gerne have kilder!

På forhånd tak:)

Håber i kan hjælpe!


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. januar 2018 af Moderatoren

Ved du hvilke aftaler der er tale om? 

Der var nemlig nogen der brugte en togvogn, da 1. verdenskrig skulle afsluttes og nogen der brugte en togvogn under 2. verdenskrig.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. januar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Du tænker nok på den togvogn, man kan kalde for Foch's togvogn (marskal Ferdinand Foch, Frankrig). 

11. november 1918 underskrev man en våbentilstand mellem de allierede (læs Frankrig) og de besejrede Tyskland. Den kaldes normalt for den første våbenstilstand ved Compiègne. 

22. juni 1940 underskrev man en våbentilstand mellem det sejrende Tyskland og det besejrede Frankrig, der betød tysk besættelse af meget af Frankrig. Hitler valget stedet ved Compiègneskoven og fik flyttet den selvsamme togvogn, fra 1918, fra et museum til det præcis samme sted som våbentilstanden i 1918 blev underskrevet. Dette blev gjort for at ydmyge Frankrig i størst mulig stil. Det blev den anden våbenstilstand ved Compiègne. 


Svar #3
18. januar 2018 af Annemariehansen

Tusinde tak "skaljeglavedinelektier" 

Perfekt svar, har du kilder som jeg kan vedhæfte?


Svar #5
18. januar 2018 af Annemariehansen

Hej Jeppe10 

Det er den togvogn som blev brugt til ar lave en våbvenhvile ved første verdenskrig


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. januar 2018 af Moderatoren

Ja. Og du skulle så have fundet ud af, hvorfor den også blev brugt at tyskerne under 2. verdenskrig.


Svar #7
18. januar 2018 af Annemariehansen

Jeps


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. januar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Svaret mener jeg giver mere mening, i den her sammenhæng, fremfor hints. Jeg har ingen kilder at henvise til, og det er svært at tænke sig til. 

Jeg har ingen kilder - det er hukommelse udover opslag i forhold til datoer og fornavn på Foch. Wikipedia har uden tvivl samme oplysninger, og der er oftest kildehenvisninger, du kan gøre brug af. 


Skriv et svar til: Historie problemstilling. Tog aftalen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.